Булевард „Витоша“е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, прогнозира международна консултантската фирма за имоти. Според специално проучване, за тази пешеходна зона в столицата причините са отсъствието на редица компании от основната търговска улица на София и очакваното затихване на строителството на молове.Експертите смятат, че предвид отварянето само на един мол в София през 2015 г. търговците ще трябва отново да разгледат възможностите да се позиционират на места с постоянен поток потребители и по-ниска конкуренция.
Те прогнозират, че търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки – така, както е в повечето европейски страни.
В момента организираната търговия – големи национални и местни вериги – е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, според проучването.
Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.
Картината ще се промени в полза на големите играчи – така, както стана в сегмента на търговските центрове, прогнозират от консултантската компания.
Търговският микс на бул. „Витоша“ предлага съществено разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв.м търговска площ по данни на Forton. Като брой магазини булевардът се сравнява с най-големите търговски центрове в София.
Ниското ниво на незаетост и стабилното търсене доведоха до ръст от 10% на годишна база на най-предпочитания тип търговски обекти – на партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв.м до 44 евро на кв.м месечно.
Този растеж не е гарантиран за всички имоти. Но със сигурност големите и добре разположени помещения ще се радват на силен интерес от водещите търговци в следващите 12 до 24 месеца, прогнозират брокерите.