Търсене на
контакти на фирми
 

Васил Найденов: След този цинизъм с банките явно трябва да вадим пистолетите!

Васил Найденов: След този цинизъм с банките явно трябва да вадим пистолетите!

Васил Найденов рядко спестява истината, особено в екстремни моменти. Пред репортер на „ШОУ” легендата на родната естрада буквално изля гнева си – за културата, за банките, за телевизията и колегите си, които се държат като шушумиги с години. И го прави с онази болезненост в изказа, която със сигурност ще провокира огнестрелни реакции.
- Споделихте ми в предварителния ни разговор, че сте сериозно възмутен и разочарован. Какво провокира тези чувства у вас?
- Определено този цинизъм с банките, който се разиграва… след който явно трябва да извадим пистолети?! На хората просто им е писнало да ги обират и може би трябва вече да се стигне до война! До кръвопролития пред Народното събрание ли трябва да се стигне, за да може дадени хора в парламента или все едно кои наши вождове, да се усетят, че има мярка – докъде може да се стигне с банки, с преса, с всичко?!... Това е просто недопустимо! 

- Споменахте ми за аналогичен случай на настоящата банкова ситуация…
- На хората наистина им е писнало да ги обират, но рядко някой ще излезе и ще го каже по този начин. Преди много години имаше една банка - ЧЗИБ (Частна земеделска инвестиционна банка), в която се случи абсолютно същото. И абсолютно безнаказано обраха тази банка! И накрая не само че я обраха… Аз съм пряк свидетел! Това беше първата банка, която фалира в България. И изведнъж се оказа, че имаше хора, които имаха пари за погребение. Но въпросните пари ги няма… Имаше хора, които трябваше да правят трансплантация на бъбрек. И човекът е събирал от сума ти спонсори пари, и ги е сложил в тази банка, и не можеше да се извърши трансплантацията!… Това са хиляди човешки съдби! Как си позволяват всичко това?! Хората просто щяха да я гръмнат тази банка, спомням си много ясно. 

Същото се случва и в момента, абсолютно същият сценарий

Не може БНБ или който и да е било да излизат и да казват, че нямат документации. Ами тогава всеки един от нас да отиде и да тегли по 1 млн. и да си ги прибере!... То за 5 лв. хората искат документация, камо ли за подобна сума! Как така нямали документи?! Много добре знаят, че имат! Това са пълни глупости! И това не го казвам само аз, който съм невеж в банковото дело, казват го професори, доценти, преподаватели по икономика. Всяко нещо се контролира от БНБ! И всичкото това, което ни говорят, са абсолютни глупости, които са… извън света!

- Казахте също, че според вас телевизиите не правят нищо друго, освен да създават псевдокултура…
- Цялата тази ситуация е изкуствено променена, абсолютно се подменят стойности. В миналото например всички се бяха вторачили в поп-фолка. Оказа се, че той не е най-голямата беда! След него се появиха не по-малко безсмислени „герои”. „Герои” има и ще има… С вас не си говорим за първи път и затова ще си позволя да ви споделя една ситуация, която имах неотдавна. Обадиха ми се от някаква жълта преса. И аз започнах да обяснявам как съм бил в Русия, еди-къде си, че съм направил толкова и толкова участия – в България и извън нея… и накрая човекът, който даже не беше злонамерен, което е още по-лошото и абсурдното в ситуацията, ми каза: „Остави това какво си правил, не е важно! Трябва ми някакъв материал от типа на това как беше паднал в Старозагорската опера на желязо… пък остана жив, пък два месеца писахме и излязоха толкова хубави материалчета”. Ето, за това става въпрос! Никой не те пита ти какво произвеждаш, какво правиш, къде го правиш. Интересува ги само дали си паднал на желязо, дали ти е останал деформиран гръбначният стълб…В цял свят има и жълта преса – при нас е навсякъде, и в телевизиите, и в печата. В централните ни телевизии непрекъснато ни занимават с това как кенгуру изяло таралеж; таралеж изял баба; баба е раково болна и ще излети в Космоса… Всичките тези глупости, които вървят непрекъснато, накараха адски много хора, или поне тези, които са около мен, да си гасят телевизорите! Всичкото това, което се предава, отдавна вече граничи с абсурда! Затова и съм изумен от отношението на медиите изобщо към цялата тази ситуация. 

Вие в момента правите изключението

ГЕРБ ни събраха, за да се коментират проблемите на културата, на изкуството, а медиите бяха първите, които си тръгнаха, демонстративно. Има хора, които са водещи в изкуството, тук изобщо не става дума за мен, мен ми дреме на тая работа с извинение… Явно в България няма демокрация и не трябва да има демокрация, ние сме свикнали с ботушите и аз и затова говорих за шмайзери! И затова Народното събрание е длъжно да направи почистване на този национален ефир! Този ефир трябва да бъде съхраняван. В момента, в който купуваш нещо от държавата, особено когато е национален ефир, освен права върху него, имаш и задължения. Задължения, които трябва да бъдат регулирани директно от комисии в Народното събрание със законопроект – колко процента да се пуска българска музика. Това, което години наред важи във Франция, в Италия, в Русия. Те по този начин съхраняват работните места на своите артисти! А тук – тук всичко е под щанда! И това принуждава страшно много млади хора или да произвеждат глупости, или нищо да не произвеждат, или да минават в един друг цинизъм – да търчат по спонсори и да спят с разни хора, само и само да „бъдат”. Това си е един вид проституция, само че музикална проституция! Тук даже не става въпрос за това мен ще ме въртят ли, няма ли да ме въртят. Това изобщо не ме интересува и отдавна съм доказал, че имам еднакъв брой публика и тези пари, които съм ги получавал, са ми предостатъчни до края на живота ми.

- Зад смисъла на думите ви се усеща гняв. Гняв по време на криза…
- Точно така е, да. Не може, когато нещо зависи от нас, ние да не го споделяме. Най-лесно е да си обърнем гърбовете, да кажем „Аз”, „Аз”, „Аз”, мен ме интересува моята публика и нищо друго. Това е най-лесното. Мен продължава да ме интересува, защото аз продължавам да живея все още на тази улица, в този град и държава, под това небе. Не може да не ме интересува, независимо от това колко материално или финансово подсигурен съм! В България се получава така, че някои музиканти са предварително погребани, а са гениални! Талантливият човек все се опасява, че не е достигнал максималното, докато простият, той е готов винаги на всичко, той е пробивен и обикновено пробива, и ни занимава – и от малкия екран, и от радиото, и от видеоклиповете... Милион примери за такива хора у нас! Пък те са изключително некадърни и нищо не може да ги спаси, въпреки всички ротации, които вървят. И пак народът ги познава! Знае кътните им зъби, знае пломбите им, знае любовниците им, всичко! И, въпреки всичко, не стават Татяна Лолова, не стават Парцалев, не стават Стоянка Мутафова, Апостол Карамитев или Лили Иванова. В природата винаги има някакъв неписан баланс, който и най-големите тарикати – и политически, и музикални, не могат да преодолеят, въпреки наглостта си. 

- Наскоро отключихте пак гнева си срещу Станислава Армутлиева – управител на музикална компания „Вирджиния рекърдс”, която едновременно с това години наред е и председател на организацията за авторски права „Профон”. Намекнахте директно за конфликт на интереси…
- Ами че тя дирижира целия музикален пазар у нас! Но знаете ли какво се замислям – не е виновна Армутлиева - на такава почва е! Защо Армутлиева не може да вирее например в Русия?! Там тя моментално ще срещне срещу себе си Алла Пугачова, ще срещне Филип Киркоров, ще срещне Йосиф Кобзон и още мнозина, които ще я поставят много на мястото й! Не е луд, който изяжда зелника, а този, който му го позволява! Отново стигаме до държавна културна политика! Армутлиева си гони интересите и е намерила най-подходящата държава, за да го прави, независимо че хората, които произвеждат българска музика, си го говорят всичките, но не смеят да го кажат така. А на мен, тъй като много-много не ми пука, си казвам едно към едно как стоят нещата! То това е мнението на цялата музикална гилдия, но толкова по-зле, като са такива шушумиги и нищо не смеят да кажат и не могат да защитят интересите си... Тоест – такава гилдия няма! Просто няма! Най-лесно ще ми е, както казах, да застана отстрани, да си гледам моята публика, да си увеличавам банковата сметка, да си купя в чужбина един имот за един милион и да си гледам кефа, и да се връщам тук, и да обяснявам колко обичам България! Това се случва с много хора… Пределно откровен съм с вас. 

Този ефир трябва да бъде пазен… и аз съм наясно с какви приказки ще излязат срещу мен сега. За време оно…

- Че едва ли не това са приказки от времето на Тодор Живков?!
- Точно така - някои веднага ще започнат да говорят, че това са приказки от времето на Тодор Живков и ще ви кажа и кой ще ги каже тия приказки. Тези ченгета, които цял живот обикаляха Живков и се възползваха точно с права на ченгета, а пак ние бяхме на пангара. До ден-днешен тези ченгета ни обясняват какво е било по времето на Тодор Живков, а всъщност нищо не се е променило. Същите тези ченгета продължават по някакъв начин да управляват, да се наместват на всички нива! Знам и атаките към мен какви ще бъдат – понеже, видиш ли, нямал съм бил хляб, не ме били показвали по телевизията, заради тая работа в момента говоря. А – и защото съм остарял. Не, не е така! Имам достатъчно пари, получавам през определени дни, плащам си данъците. Тези пари, които са ми във въпросната банка, са ми абсолютно чисти и мога да го докажа във всеки миг. 

И не само аз – и други хора, които са вложители пак с милиони

Проблем с чистотата на парите си нямам! Да му мислят другите!

- Натрупали сте огромно разочарование, гняв, обида в себе си и се чудя при това положение, какво ви задържа в България? Родолюбието ли? В Русия със сигурност ще ви носят на ръце!...
- (въздъхва) Русия е точният паралел, да, защото всяка година ходя там. Но може би вече нямаме точно същото партньорство, което имахме преди години, когато там бяхме тотални звезди няколко човека и пътувахме, правехме по 120, по 130 концерта всяка година. Лили Иванова пътуваше и в началото на годината – над 100 концерта, и в края на годината – още толкова. Представете си какво име е била Лили Иванова преди години в Русия! България има изключително талантливи хора, не са много на брой, но ги има, но те не съумяват да изискват своите права. И имаме убийствено голяма вина! Алла Пугачова беше казала нещо много умно: „Във вашата държава не се знае кой кой е”. А това се воюва – да се покаже кой кой е на определени хора! И именно това е една от причините страшно много хора да напуснат България. 
Мен какво ме задържа ли… много неща, лични. 

- Филип Киркоров е такъв пример – за българин, когото в Русия от години насам носят на ръце!
- Естествено! С него сме достатъчно добри приятели. Не забравяйте, че той започна с песента „Телефонна любов”. А аз вече две години преди това я бях създал тази песен и я пеех не само в България, но и в Русия, имах турнета. Познавах се прекрасно и с майката на Филип, която почина от рак на белия дроб, Бог да я прости. И баща му познавам. Филип винаги се обажда, търси ме. И за концерта си ме потърси, но аз имах участия в провинцията, не можах да отида, но изпратих цветя. Той всеки път се обажда, с необходимото уважение, но те там имат абсолютно друг начин на мислене. Може да е мултимилионер, но въпреки всичко той винаги ще те почете, винаги ще ти каже „Маестро”…

А тук, у нас, манипулацията тук е същата като тази, която се получава с мисленето на хората и в ситуацията с банките: тези хора, те си заслужават съдбата, трябва да си понесат последствията, щом границата е до 100 000 евро, значи те са се качили на висок самолет, който е банкрутирал, да му мислят… Ето този цинизъм и това обработване на съзнанието на българина е пагубно! 

Ааа, тея ли, бе, с големите пари, пада им се, ааа… 

А забележете, че точно тези с големите пари между нас не си ги държат тук, повечето са в офшорни зони, повечето отдавна не се интересуват от проблемите на нашето банково дело, даже не си плащат и данъците. Но точно те обясняват тези неща на хората и публиката, точно като в древните римски театри размахва пръст нагоре и надолу…

Съжалявам много, но мои над 30 песни се пеят до момента, където и да влезете, във всеки един пиано бар – всяка вечер някъде в България се пеят мои песни! Как ще можеш да накараш три поколения да ти пеят песните? Ето това им напишете на тези и им го натрийте на муцуната, защото то е така! Тук не може да каже никой, че не съм прав, ако ще и Господ да слезе!

- Имате песни, които се пеят и до днес, факт, а са създавани през 80-те! Но обижда ли ви фактът, че млади изпълнители си позволяват да крадат от вашето творчество и да се харесват на аудиторията именно чрез него? Говоря в случая за фолкпевеца Фики Стораро…
- Наболял проблем е това също… и тук опира отново до авторските права, които имам, имам и изпълнителски права. А колкото до това момче… Фики, аз не го и познавам даже. Да е жив и здрав! Той да ми е проблемът! Стораро ли, не знам как се казва… бащата Стораро съм го виждал, със сина даже не съм се и запознал. А има ли предаване, в което аз да не съм участвал поне с 5 или 6 песни? „Като две капки вода” например? Някой там да ме е попитал дали искам да участвам и да ми плаща някакви пари? И там вече не е една песничка, а е цялата програма, колкото месеца е предаването. Моля?!? Ами всяка вечер като поне 10 мои песни се въртят във всеки пиано бар?! Някой да ми плаща за това нещо?! Стораро е един от стотиците! Безумно!

- В началото на разговора ни казахте, че никой няма интерес от това над какво точно работите в момента. И какво е то, надявам се да споделите?
- (усмихва се) Приятна изненада е този въпрос, но и целият ни смислен разговор. В момента правя нови неща, с Косьо от ФСБ ги довършваме. Но съвсем тенденциозно не искам да ги пускам тези песни, не защото не са хубави - имам брилянтни нови неща, но при мисълта, че трябва да ходя и аз, да се занимавам на тия години с музикални редактори, да влизам да се моля, което никога не съм правил… не мисля. Много бързо ще ме завъртят така, още повече, ако им плеснеш едни пари на главата! Но много ми е късно на 60 години да се уча да плащам или да се моля на някои пикли и пикльовци, завзели по една случайност и телевизии, и радиа! Защо да произвеждаш нещо, което е предварително обречено?!...


Едно интервю на Анелия ПОПОВА

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави