Интересът на инвеститорите в имоти към хотелите в Централна и Източна Европа се повишава през 2013 г., показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, представено от партньора й за България и Македония Forton.
Според изследването тази тенденция е характерна и за България, където през последните 18 месеца бяха продадени два от водещите хотели във висока категория – Hilton тази година и Radisson Blu през миналата. Причините за повишеното внимание към хотелите са същите като в другите страни от региона.
Срещу 24 млн. евро столичният хотел Hilton в края на октомври се сдоби с нов собственик - бившият царски лобист Спас Русев, който го придоби след неколкомесечни преговори с продавача – ирландската Quinn Group, съобщи "Капитал" наскоро. През миналата година същата личност придоби и Radisson Blu.
На пазара в последните години почти не са навлизали нови международни оператори (единственото изключение е Novotel). Съответно ограниченото предлагане в петзвездния сегмент имаше положителен принос за по-добрата работа на съществуващите хотели, които са част от международни вериги от високия клас, защото те не бяха подложени на силен конкурентен натиск, посочват авторите на проучването.
Инвеститорите са се фокусирали върху придобиването на активи, генериращи приходи, които обикновено се продават на цени, по-ниски от строителната им себестойност. Ограниченото банково финансиране за нови проекти, високите разходи и допълнителният риск при новото строителство са други причини инвеститорите да предпочитат съществуващите активи, се посочва в проучването.
Консултантите на Cushman & Wakefield смятат, че нарасналото доверие на инвеститорите в Централна Европа е резултат от продължаващото подобряване на финансовите резултати на хотелите.
През първите шест месеца на 2013 г. приходът на налична стая, основен показател за рентабилността в хотелската индустрия, се е повишил с 10.7% в Братислава, 8.4% в Будапеща и с 2.4% в Прага в сравнение със същия период на 2012 г.
"Тенденцията беше сходна през 2012 г. в София, където по официални отчети основните хотели показват подобрение на заетостта и стабилизация на средните цени на нощувка. Те водят и до по-висок приход на стая", казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton, цитирана от компанията. По тудимует й по тази причина е логично интересът към обектите от висока категория в София да нараства.
Очакваното ускоряване на икономическия растеж в Европа и България през 2014 и 2015 г. също прави хотелите атрактивен вид активи за инвеститорите, смятат авторите на проучването. По-високият ръст на БВП обикновено води до повече бизнес пътувания и би се отразил положително на пазара на нощувки в София, който е ориентиран предимно към бизнес посетители.
"Хотелите могат да коригират цените за услугите си на ежедневна база в зависимост от търсенето - за разлика от офис или търговските центрове, при които договорите са с дълги срокове. Инвеститорите знаят, че когато икономическият ръст и чуждите инвестиции наберат скорост, заетостта и средните цени на нощувки също ще се повишат. Това е причина за интереса им към висококачествени хотели в момента", коментира още Лашова.
Обемът на инвестициите в хотели в Европа се е повишил с 38% в първата половина на 2013 г. в сравнение със същия период на предходната година, показва още проучването на компанията. Макар че ръстът се дължи преди всичко на големи портфейлни сделки и продажби на съществени единични активи в Западна Европа, с намаляването на възможностите във водещите пазари инвеститорите отново показват интерес към ключовите централноевропейски столици.
В България обемът на инвестиционните сделки с имоти възлезе на 54.2 млн. евро в първите девет месеца на 2013 г., като най-съществената беше именно продажбата на хотел Hilton, се посочва в доклада.
"Интересът на инвеститорите окуражава и други собственици да пристъпят към продажба. Купувачите от своя страна виждат възможност да купят качествени активи на цени, които са по-ниски, отколкото би им струвало да ги построят от нулата", коментира Михаела Лашова. Според нея не е изключено някои от днешните купувачи да спечелят от възстановяването на пазара и да препродадат с печалба в следващите две до три години.