Търсене на
контакти на фирми
 

ЕС въвежда черен списък на нелоялните практики по отношение на храните

ЕС въвежда черен списък на нелоялните практики по отношение на храните

От октомври 2021 г. държавите-членки на ЕС трябва да започнат прилагането на новата Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 г. относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти. Тя бе публикувана в края на април в Официалния вестник на ЕС, съобщават от Областната служба по земеделие-Кюстендил. Директивата има за цел да осигури защита по цялата верига на предлагане на хранителни продукти, като се акцентира на производители, преработватели и доставчици на селскостопански и хранителни продукти, които имат слаба позиция при договаряне. Директивата слага граници на нелоялното поведение на купувачите, независимо в дали са регистрирани в ЕС или извън него.

Тя важи по отношение на селскостопанските продукти, изброени в приложение I към Договора за функционирането на ЕС – например, домати, ябълки, зърнени култури, живи животни, риба, шунка, мляко, сирене, рязан цвят, храна за животни, както и стоките, които се получават при преработването на тези продукти в храни (напр. шоколад, готови ястия или сосове, преработени млечни продукти). Тя е насочена към нелоялните търговски практики, които се определят като най-вредни. В „черен“ списък са посочени 16 специфични нелоялни практики, които са забранени, независимо от обстоятелствата. Разпоредбите относно тях предвижда да се гарантира плащане навреме на земеделските стопани, че няма да се отменят поръчките им в кратък срок и няма да се налага да плащат за неоползотворена храна. Поръчки за нетрайни продукти пък няма да могат да се отменят от купувача в прекалено кратки срокове.

В „сив“ списък пък са отделени тези практики, които са позволени, при условие че доставчикът и купувачът се договорят предварително за тях по ясен начин. За пример на в това отношение се дават дейностите по промоция, маркетинг и реклама, за които освен купувачът и доставчикът трябва да се ангажира да поеме част от разходите.

Предвижда се всяка държава да определи компетентен орган с правомощия, който да прилага на практика в страната забраните от директивата.

До април 2021 г. директивата трябва да бъде транспонирана в националното законодателство, а 6 месеца след това трябва да започне да действа./agrozona.bg

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави