Арх. Весела Мирянова, Изпълнителен директор на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД
"Просто бизнес!", "О, това е само бизнес", "Нищо лично!" Кога чуваме тези фрази? Точно така! Когато някой се възползва от изгодната главно за него ситуация; когато предлага да забравим за скрупулите, за да не се пропуска точният момент за удар. Усърдието и честната игра са хубаво нещо... „по принцип“, но нека сега да си направим сделката, без да мислим за глупости.Все повече се тревожа, че за много хора у нас „бизнес“ не е синоним на работа, продуктивност, съзидание, а на машинации, бързи печалби, едва ли не далавери. Ако се направи анкета сред учениците как разбират „бизнес“, мисля, че на всички ще ни стане неудобно. А е опасно младите професионалисти да влизат в тази сфера, която трябва да бъде общественополезна, с подобна нагласа. Именно те ще бъдат отговорни за бизнес климата в следващите десетилетия.
В нашата компания АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ, напротив, вярваме, че бизнесът не само е съвместим със социални мисии, но и че е един от най-ефективните начини да се внесе положителна промяна в обществото. Истинската бизнес компания не е само група професионалисти. Тя е група от съмишленици, споделящи общи ценности, сред които основните са почтеността и отговорността пред всички.
По тези причини популярният израз „Просто бизнес!“ ме отблъсква.
Това е някаква формула, с която не мога и не искам да свикна. Произнася се, за да се оправдае нелоялност в бизнес партньорство или за ползване на незаслужени предимства. За оферти, които бих определила без колебание като безсрамни. „Просто бизнес“ сякаш внушава, че работата ни като предприемачи изисква главно делови усет, прагматичност и улавяне на всяка възможност за печалба. А не изисква добросъвестност?!
Случаите на некоректно поведение в бизнеса не могат ли да се обяснят с кризата? Според мен не. Заради кризата можеш да решиш да строиш „евтинко“, с всичко произтичащо от това. Заради кризата обаче можеш да събереш екипа си, за да му кажеш, че е време да се повиши още повече качеството и че съвсем не е времето да се пести от качество и специални технологии. Заради кризата можеш да спечелиш от обещания и да изчезнеш. Заради кризата обаче можеш да намалиш чувствително, без да обявяваш, собствените си печалби, за да няма разочаровани от закъснения например. Въпрос на морал. Но и на далновидност, защото клиентът в крайна сметка разбира на кого може да се довери.
Забелязали ли сте колко много се говори и пише за бизнес ЕТИКЕТА? Какво трябва да е облеклото и визитките, как да се водят телефонните разговори и бизнес кореспонденцията, да си позволиш ли чаша вино на служебния обяд... Това е необходимо, разбира се, но защо не се придава подобна важност и на бизнес ЕТИКАТА? За отговорностите на една компания пред обществото, но и за личната отговорност на всяка бизнес личност да се придържа към лоялната конкуренция, към прозрачността на условията, към дадената дума?
Фразата „Просто бизнес!“ представя почтеността като пречка за успеха или като някакъв лукс, който може да почака за по-добри времена. Точно там е проблемът. Деловият човек може да има замразени проекти, замразени обекти, замразени сметки дори и нещата все пак да се раздвижат, да потръгнат в някакъв бъдещ момент. С морала това не може да се случи. Не може да се замрази и да се извади свеж, когато е по-удобно, по-лесно и може би по-печеливш е да бъдеш етичен. Освен това моралът в бизнеса не може да се внесе допълнително и с най-благородните обществени инициативи на една компания, ако той липсва в основната й дейност.
Строителството е бизнес с мечтите, така че не може да бъде „просто бизнес“ . От дома си хората очакват толкова, колкото и от любовта: всичко. Очакват свят, в който да се чувстват сигурни, спокойни, топло посрещани – всеки ден! Такива домове могат да се строят само с безкрайна самовзискателност, с отхвърляне на лесните пътища и с чисто сърце.
Може би някой би казал, че това са твърде общи разсъждения. Хубаво е обаче човек да си припомня в какво вярва и на какво държи. Тогава, когато му предложат да забрави за принципите си, той да забрави за възможната изгода. А на „Просто бизнес!“ да отговори с „Просто морал!“