„БДЖ - Товарни превози“ прекрати от петък на обяд превоза на въглища от мините на Христо Ковачки съм ТЕЦ-овете му. Причината за крайната мярка са 15 млн. лева задължения към държавния превозвач, от които над 9 млн. лева – просрочени, съобщава „Стандарт“. Ако санкцията не даде резултат, БДЖ ще заведе дела и ще блокира сметките на фирми на Ковачки, твърдят юристи.Първите просрочия на плащанията на Ковачки към „БДЖ - Товарни превози“ започват от есента на 2012 г., когато превозите се осъществяват чрез посредничеството на спедиторската фирма на бившия изпълнителен директор на БДЖ Наско Цанев „Т Рейл България“. След конфликт между двамата от пролетта на 2013 г. Ковачки започва да вози въглищата си с посредничеството на офшорната си фирма „Ти Би Ел“. През първите месеци тя плаща превозите на БДЖ редовно, но от есента на миналата година започва да погасява под 1/3 от задълженията си. С това не са съгласни кредиторите на държавния превозвач, преговорите за разсрочване на задълженията с които още продължават.
Големият проблем е, че превозите на въглища за ТЕЦ-овете на Ковачки реално формират около 1/4 от приходите на "БДЖ - Товарни превози". Така на практика, спирайки превозите, държавният жп превозвач започна да реже сам клона, на който се крепи.
Христо Ковачки е собственик на мини "Бобов дол", "Бели Брег", "Чукурово", "Балкан 2000", "Република", "Черно море" и др., както и на ТЕЦ-овете "Бобов дол", "Топлофикация Сливен", "Брикел", "Марица-3" и пр.
Според осведомени Ковачки явно няма намерение да погасява задълженията си към БДЖ, поради което е предприел действия по регистрирането на собствена компания жп превозвач.