Списание „Мениджър“ търси фирма, която да участва в социален експеримент – да въведе четиридневна работна седмица за период от три месеца, без да намалява заплатите и бонусите на служителите.
Предизвикателството е голямо, изисква цялостна реорганизация на работната среда. Компанията ще трябва да преразгледа процесите и политиките си, да въведе нови, които да гарантират по-висока ефективност на производството. Целта е за 32 вместо за 40 часа седмично да произвежда същото или дори по-голямо количество продукция, да запази качеството и да задържи и увеличи клиентите си.
Мениджмънтът трябва внимателно да записва и оперативно да анализира промените в начина на работа и отблизо да следи как се развиват финансовите резултати. Има риск, но той може да бъде преценен и да се управлява ефективно. Ползите трябва да са предварително видими.
Най-голям ефект този експеримент ще има върху служителите. Те ще имат много силен мотив – увеличеното свободно време, за да заработят по-динамично, умно и с резултат. Фирмата вероятно ще се радва на много повече кандидати за работа.
Компанията, собствениците и мениджмънтът със сигурност ще станат работодатели звезди на пазара, които показват ново отношение към служителите, мислят и се грижат за тяхното свободно време. Ще привлекат голямо обществено и медийно внимание. „Мениджър“ ще следи и анализира резултатите от този експеримент и непрекъснато ще ги огласява.
Ние знаем, че четиридневната работна седмица не е за всеки бизнес. Но може заедно да прокараме пътя за нови решения, еднакво изгодни за екипите и акционерите.