Търсене на
контакти на фирми
 

Скоро влиза в действие електронната платформа за пристанищата

Скоро влиза в действие електронната платформа за пристанищата

Участниците в новата напълно дигитална логистичната верига ще получават цялата информация за кораба и неговия товар още преди да е пристигнал в порт Варна

Представете си, тръгва кораб, примерно от Истанбул, като последно пристанище Варна, преди да е стигнал крайната точка, а вече тук са пристигнали всички данни за него и товара, който превозва. Или още в момента на неговото отплаване цялата нужна информация вече е в нашия порт и всички служби, агенции, оператори имат цял ден на разположение да я обработват, за да могат да планират ефективното обработване на товара, което може да започне на минутата с неговото акостиране на терминала.

Това не е приказка в бъдеще време. Скоро ще стане реалност с внедряването на новата система за електронен обмен на информация в българските пристанища, наречена PCS. Изграждането й ще бъде извършено от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ), заяви за в. „Черно море“ неговият генерален директор Ангел Забуртов.

„Става дума за електронна платформа, с помощта на която участниците в логистичната верига ще получават навременна информация още преди пристигането на кораба. Това ще става още в момента, в който той отплава за България от последното пристанище.

Въвеждането на системата

за електронен обмен на информация в българските пристанища има изключително важно значение за тяхното развитие“, каза г-н Забуртов. „С нейното внедряване ще постигнем това, към което от отдавна се стремим – ефективен обмен на информацията и намаляване на административната тежест“, подчерта той. По неговите думи, данните, които предоставя системата, ще бъдат на разположение чрез общ интерфейс на всички заинтересовани страни от пристанищната общност, в съответствие с тяхното участие и ниво за достъп. Нейното внедряване ще доведе до премахване на използването на хартиените носители. По електронен път ще се осъществяват взаимовръзките (досега силно бюрократизирани и хабящи много време) между терминални пристанищни оператори, спедитори, превозвачи и митница, гранична полиция, фитосанитарен, ветеринарен и здравен контрол. Казано накратко, с въвеждането на електронната платформа от веднъж се улеснява иначе сложният обмен на информация в пристанищата, който пести много време и средства. Нещо изключително важно за морския бизнес.

С изграждането на PCS

правим следващата решителна стъпка към цялостното въвеждане на електронното управление в морския транспорт, която е и крачка напред в развитието и модернизирането на пристанищата у нас,“ обясни Ангел Забуртов. Новата електронна платформа става поредният елемент в системата на общата информационна среда в морската индустрия, която ДППИ изгражда от години. Припомняме, че вече действащи елементи в нея са информационните системи за планиране на маневрите в пристанищата (MOVER), за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS), а също и националният център за електронен документооборот в морския транспорт (Maritime Single Window).

„И това се прави не само, защото ЕК задължи всички страни членки на общността, които имат морски пристанища, да внедрят електронния документооборот във водния транспорт. Не веднъж генералният директор на ДППИ е изтъквал решаващото значение на концепцията за „умно пристанище“, която е световна тенденция. Тя включва интелигентен, зелен и интегриран транспорт, ефективност и конкурентност чрез информационни технологии и дигитализация. В нейното прилагане се крие възможността българските пристанища да бъдат напълно конкурентни на всички останалите в Черно море.

Ние сме първите в ЕС, които постигнаха съответствие с директивата за докладване на формалности от корабите. И без да преувеличавам, мога да кажа, че сме една от водещите държави по дигитализация на пристанищните услуги“, подчерта шефът на ДППИ. Той припомня, че въвеждането на първата електронна информационна система у нас приключи през 2009 г. и вече има впечатляващ ефект. Променена е вековната традиция корабният агент да разнася за одобряване обемисти папки с документи до няколко администрации за получаване на разрешения за визитата на корабите в нашите портове. По електронен път информацията се предоставя едновременно на всички институции, отговорни за граничния контрол. Чрез електронен портал корабният агент вече има възможност да проследи становищата на администрациите и да предостави при необходимост допълнителни документи.

Еврокомисарят Виолета Булц, когато говори за мултимодалните превози по време на форум на високо равнище наскоро у нас, първите му думи бяха за дегитализация, цифровизация. Тоест за електронния документооборот. Тогава на форума бяхме дадени за пример като

отличници в Европа.

България е сред първите четири държави, които рапортуваха за изпълнение на европейската директива Maritime Single Window. Така че определено има, с какво да се похвалим. Сега внедряването на новата електронна платформа ще приключи до две години, категоричен е генералният директор на ДППИ.

Специално за PCS се заговори още в края на 70-те години в международен план, като възможност за обмен на електронна информация между бизнеса и държавните институции, превърна се в тенденция и вече е въведена в не едно пристанище. Системите от този тип, които днес са много разпространени в Западна Европа и Далечния Изток, обичайно се създават по инициатива на бизнеса и обхващат големи обеми информация, в т.ч. и част от информацията, нужна за Maritime Single Window. Тогава, защо сега инициативата за създаването на електронната платформа е на ДППИ, а не на нашата бизнес общност, свързана с пристанищната дейност? Според г-н Забуртов причината е там, че от негова страна не е била проявена инициатива за създаване на PCS, а такава система доказано подобрява ефективността на пристанищната дейност чрез интелигентни методи и средства. Затова в ДППИ сега сами са се заели да я разработят и предоставят за нуждите на морския ни бизнес. В тази връзка той побави, че системата се прави за потребителите и затова колко добре функционира, когато заработи, ще зависи само от тяхната активност.

Пътят е вече начертан и всички усилия са насочени към

повишаването на конкурентоспособността

на българските пристанища, тяхното развитие и модернизиране. Информационните системи се развиват твърде динамично в световен мащаб и ние непрекъснато трябва да бъдем в крак с времето. Ето, след като изградихме информационната система за управление на трафика на плавателни съдове, в плановете ни е заложено да надградим нейните функционалности. Работим и по много други идеи, които ще допринесат за това нашите пристанища да бъдат на европейско ниво. Основната цел е подобряване на икономическата среда в България, защото развитието на българските пристанища е тясно свързано с развитието на националната икономика, каза още генералният директор на ДППИ./agrozona.bg

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави