Търсене на
контакти на фирми
 

Има ли риск от нови фалити на застрахователи?

 Има ли риск от нови фалити на застрахователи?

На застрахователния пазар ври и кипи след случилото се с компанията "Олимпик". От години се говори под сурдинка, че проблемите при най-масовата и най-голяма като обем парични премии застраховка "Гражданска отговорност" са големи, но никой не искаше да каже това публично. Вместо това, всяка година различни компании имаха негласно правото да дадат най-ниска цена и така да привлекат клиенти. Тази схема работеше доста дълго време и макар разликите между най-ниските и най-високите цени да не бяха съществени-10-20%, българинът винаги избира по-евтината застраховка.

Днес обаче се чуват гласове от застрахователи, че има риск на този пазар. Причината-парите, които се събират от шофьорите са недостатъчно, за да покриват щетите, които при състоянието на автомобилния ни парк и липсата на ефективен контрол, се увеличават всяка година.

Но острата конкуренция между застрахователите години наред пречеше нещата да се решат в правилната посока. Системата "бонус-малус", която би трябвало да насърчава безаварийните водачи и да реже финансово недисциплинираните, така и не влезе реално в действие.

Компаниите предлагаха цени, около и под минимума, прекрасно знаейки това, но разчитайки на късмет и други приходи, за да изплуват на края на годината. Вярно, този сектор е проверяван непрекъснато ,но тя и КТБ беше проверявана, а знаем какво се случи.

Но днес и Комисията за финансов надзор, и българските застрахователни компании уверяват, че застрахователният пазар е стабилен. За последните 18 месеца са правени три проверки от Комисията за финансов надзор на активите на дружествата в сектора. Там, където е имало забележки, са направени предписания, за да бъдат отстранени.

Най-сериозен е проблемът при застраховането на тежкотоварни автомобили - автобуси, камиони, влекачи. При тях броят на пътнотранспортните произшествия е много висок, а причинените щети са с много голяма стойност. Застрахователните премии не могат да ги покрият, което води и до изкривяване на пазара, защото се компенсира с поскъпване и на други видове застраховки. Това означава само едно-корекция на цените на задължителната застраховка.

Същото обаче важи и за леките автомобили. Тук произшествията, щетите и загиналите се увеличават всяка година. Макар и сумите да не са както при товарните автомобили, броят на леките е толкова голям в страната, че скоро могат и да се изравнят като обем на изплатени суми от застрахователи.

Тази година застраховките "Гражданска отговорност" вече поскъпнаха и то чувствително. Със сигурност поскъпването ще продължи и в следващите месеци. Както вече dir.bg писа, в някои компании задължителната полица вече е около 50% от Каско застраховката. Както е тръгнало, нищо чудно цените на двете автомобилни полици да се сближат още.

Високите цени и сравнително еднаквите стойности на задължителната застраховка ГО са доста голям проблем за по-малките играчи на пазара. Те разчитаха на по-ниски цени, но сега това става проблемно, защото опарването с "Олимпик" ще накара много водачи да си помислят, преди да купят евтината полица. Големите в бранша обаче няма от какво да се притесняват-цени на ГО над 250 лева за стандартен за Бъгария 7-8 годишен автомобил с двигател до 1.6 м3 променя ситуацията. Ако и Пътна полиция започне да си върши по-добре работата, нещата могат и да тръгнат в правилната посока./dir.bg

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави