Каква е формулата на доброто управление на семейния бюджет?
Ако не знаете за къде сте се запътили, никога няма да стигнете до там! Тази известна фраза в пълна степен важи и при управлението на семейните финанси, коментира Вартоник. Затова е важно с половинката да се разберем какво искаме да постигнем заедно
Има много посоки, към които да се насочим - да не оставаме без пари в края на месеца, да отидем на хубава ваканция с децата, да спестим за нов дом, да подсигурим образованието на децата и т.н. Трябва да се научим заедно да дефинираме общите си цели и да постигаме съгласие по тях, а след това да обсъждаме начина, по който ще ги финансираме, съветва експертът. Освен това е важно да се научим да подреждаме целите си по приоритети и да насочваме ресурси и усилия към най-важните за семейството
Бюджетът не е регистрация на разходите, а план за парите ни за постигане на целите
След като си определим целите като семейство, трябва да обсъдим и начините как да финансираме реализацията им, освен това трябва да сме наясно как да осигурим нормалното ежедневие на семейството. Да не знаете колко пари влизат в джоба ви, колко излизат, и за какво са похарчени - е най-прекият път към живот, изпълнен с финансови проблеми, отбеляза Вартоник.
"Хвърлянето" на вината за финансовите неудачи върху ниските доходи е често срещан, но едностранчив подход. Причините според експерта са по-комплексни и сред водещите е липсата на контрол върху разходите и по-общо - липсата на план за парите ни, независимо дали доходът ни е малък или голям.
Да се научим на лично бюджетиране
Като първа стъпка експертът съветва да изясним действителните ни доходи и разходи, като определим поне един-два месеца за детайлно проследяване на разходите ни. Това би могло да стане чрез таблица, в която да вписваме всеки приход и разход, дори този "за едно кафе". Целта е да разберем структурата на разходите си, а това ще ни подскаже къде са проблемните "места" и къде "се крият" възможностите за оптимизиране на бюджета.
Втората стъпка е да си изработим бюджет, който да е базиран на реалните ни доходи и в най-добрия вариант оптимизирани разходи.
Известен е методът при съставяне на бюджет, който се основава на разпределението на доходите в три основни разходни категории в определено съотношение, и това е така нареченият Бюджет "10-30-60", напомни Вартоник.
Според това разпределение 60% от доходите ни трябва да отиват за т.нар. "Фиксирани разходи" - вноски по кредити, лизинг, наем, комунални услуги, вноски по застраховки, данъци. В тази категория може да включим и минималните разходи за храна. 30% от парите трябва да насочим по перо "Плаващи разходи" - развлечения, дрехи, храна (луксозна), напитки, гориво за автомобила.
В раздела "Финансови цели/Спестявания" трябва да насочваме 10% от дохода си, съветват експертите. Фундаментална цели по това перо са поддържането на авариен фонд, справяне с дълговете, дългосрочно спестяване за пенсия или финансова независимост, спестяване за първоначална вноска за жилище, автомобил, образование.
Процентното съотношение при разпределяне на доходите, може да е различно, за да отразява по-адекватно личната ни финансова ситуация и затова може и да е "20-30-50", "10-20-70", "20-20-60".
От Фондацията препоръчват да си направим отделни сметки за трите пера, към които ще превеждаме определените от суми. Например, фиксираните разходи могат да се обслужват чрез разплащателна сметка. "Плаващите разходи" могат да отидат към сметка по дебитна карта, която да използваме само за разходи за забавления и покупки извън "фиксираните". Спестяванията е добре да се заделят в определени за целта спестовни/инвестиционни сметки още преди да са "стигнали" до нас.
Експертите на фондацията съветват дори и да сме постигнали финансово равновесие в семейството, винаги да спестяваме и да поддържаме фонд "Авариен", както и фонд "Дългосрочно спестяване" - било чрез застраховка или допълнително пенсионно осигуряване или по някакъв друг начин - банков депозит, купуване на ценни метали и произведения на изкуството, имоти.