Често нападките срещу големите вериги не почиват на истини и факти, а изхождат от частни интереси и намират отражение в политически популизъм.
Това коментира пред БНР Десислава Иванова от ИПИ, която обясни, че анализът на ИПИ се базира на данни на НСИ и Евростат, а основната му цел е била да се „приземи“ дебатът за значението на модерната търговия у нас.
Анализ на Института пазарна икономика, публикуван в понеделник, провокира бурни дебати след като коментира ефекта от навлизането на хипермаркетите и модерните търговски формати у нас.
“Факт е, че търговските вериги имат своите изисквания към партньорите, с които работят. Трябва да се осигурят определени обеми, трябва да се гарантира качество, стандарти, които тези производители да изпълняват и това на някои не им харесва, каза експертът.
Според нея търговските вериги пък осигуряват един огромен пазар.
Между другото, това, което виждаме като една нова практика е, че дори част от веригите предлагат на своите контрагенти да надскочат местния пазар и, съответно, да имат възможност за пласменти. Самият факт, че основните български производители и на млечни, и на месни продукти, ги намираме в търговските вериги, дългосрочно са там и знаем, че можем да ги намерим там, означава, че в крайна сметка плюсовете от това ти да работиш с търговските вериги, са много повече, каза Иванова.
По думите и веригите не убиват родното производство.
Ние си направихме труда да съберем данни от всяка една от големите компании и това, което те ни подадоха като информация е, че между 60 и 70 процента от оборотите им се дължат на местни доставчици. Разбира се, много е спорно какво точно наричаме “местна стока“, защото може да бъде стока на български фирми, а може да бъде и стока на български фирми с изцяло български суровини, което общо взето такова нещо няма, в момента, в България, обясни експертът от ИПИ.
Според нея друг мит, който изследването развенчава, е, че навлизането на търговските вериги води до закриване на малките магазини.
Ние виждаме от анализа, че всъщност традиционната търговия запазва своите обороти последните няколко години. Между 2012-та и 2015-та година сме анализирали данните и това, което се вижда е, че оборотът реално остава непроменен. Навлизането на търговските вериги води до изсветляване на сектора, констатира Иванова.
Официално декларираните заплати в тях са около 2 пъти по-високи от тези в малките магазинчета, където често се декларира и заетост на половин ден./dir.bg