"Виваком" ще обжалва решението на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), която определи дружеството за предприятие със значително въздействие върху пазара на едро на достъп до пасивна (физическа) инфраструктура, поради което му наложи следните специфични задължения - задължение за достъп до и ползване на пасивна инфраструктура; задължение за равнопоставеност; задължение за прозрачност; задължение за изготвяне и публикуване на типово предложение за достъп до пасивна инфраструктура, както и ценови задължения.
"Виваком" ще използва всички законови средства за противопоставяне на решението на КРС, коментираха за БТА от дружеството.
"Твърдо вярваме в свободния пазар и пазарната конкуренция и подобни бюрократични действия само засилват нашата решителност да се борим за прилагането на честни правила", посочиха от компанията в официална позиция.
"Пазарът на фиксирани услуги в България е сред най-конкурентните в Европейския съюз. Над 83 на сто от населението на България днес се радва на избор от поне два оператора, а над 67 на сто - на избор от поне три. Конкуренцията ще се засилва, след като и трите мобилни оператора - "Виваком", А1 и "Йетел" предлагат фиксиран широколентов достъп чрез мобилните си мрежи навсякъде в България. На пазара има също така и около 640 регионални и местни оператора", отбелязват от "Виваком".
"Съществен принос за това състояние в България има честната и прозрачна политика на "Виваком" за предоставяне на достъп до собствената си инфраструктура на всички свои конкуренти при равни условия и справедливи цени, базирани на методика, която е законово регламентирана и приложима спрямо всички оператори. Ценовата ни политика е напълно прозрачна и многократно проверявана, именно от КРС. С цитираното решение КРС налага единствено и само на "Виваком" тежки регулаторни мерки, които предишният състав на Комисията беше отхвърлил още през 2018 г., именно с аргумента за наличие на конкуренция на пазара и приложима спрямо всички методика за определяне на цените", коментираха от компанията.
"Сега КРС променя предишните си констатации в противоречие с неотдавна публикуваната Бяла книга на ЕС, която насърчава дерегулирането на телекомуникационните пазари. A1 и "Йетел" лобираха в полза на регулиран достъп до канали в България, докато страните, в които тези групи са действащи оператори (т.е. Австрия и Чешката република), не са въведени такива регулации. Достъпът до канална мрежа не се регулира в съседни държави, като Румъния, например, както и в много други западноевропейски държави (напр. Нидерландия, Швеция, Финландия, Дания)", допълниха от "Виваком".
В становището на компанията е отбелязано, че решението на КРС е крайно негативен сигнал към компании като "Виваком" и "Юнайтед Груп", които правят сериозни инвестиции в изграждането и поддържането на телекомуникационна инфраструктура.
Решението е несправедливо спрямо "Виваком" и защото предоставя непропорционално предимство на основните й конкуренти, смятат от мобилния оператор.
В решението си КРС посочва, че на пазара на едро на достъп до пасивна (физическа) липсва ефективна конкуренция поради наличие на предприятие със значително въздействие върху пазара.
КРС наложи на "Виваком България" ЕАД задължение да запази предоставения достъп до пасивна инфраструктура (подземна канална мрежа) по вече сключени индивидуални договори. Освен това дружеството е задължено да предоставя достъп до пасивна инфраструктура на други предприятия за целите на изграждане на електронни съобщителни мрежи.
В решението на КРС е посочено още, че при липса на физическа и техническа възможност за предоставяне на достъп до пряко трасе в подземната канална мрежа между всеки две заявени точки в трасето, "Виваком България" ЕАД се задължава да предостави достъп до алтернативно трасе между заявените точки, за които не може да предостави пряко трасе. При определяне на алтернативно трасе "Виваком България" ЕАД следва да предложи най-краткото възможно трасе между исканите точки.
Когато липсва физическа и техническа възможност за предоставяне на достъп до пряко трасе, в отговора на подадената заявка "Виваком България" ЕАД е задължено да предостави цялостната информация за всички възможности за предоставяне на заявената услуга./dir.bg