Днес Комисията представя три инициативи за напредък в транснационалното сътрудничество между висши училища, като крайната цел е създаването на европейска диплома. Една доброволна европейска диплома би била от полза за студентите и общността на висшето образование чрез насърчаване на мобилността с учебна цел в рамките на ЕС и чрез подобряване на трансверсалните умения на студентите. Тя ще спомогне да се отговори на търсенето на пазара на труда и ще направи висшистите по-привлекателни за бъдещите работодатели, като същевременно ще привлече студенти от цял свят и ще повиши европейската конкурентоспособност.
Трите инициативи целят преодоляването на правните и административните пречки пред университети партньори, които създават конкурентни програми за съвместни дипломи на ниво бакалавър, магистър или доктор. Предложенията се основават на институционалната автономност и академичната свобода на университетите. Те напълно зачитат компетентността на държавите членки и регионалните правителства в областта на висшето образование.
Днешният пакет включва съобщение относно подробен план за европейска диплома и две предложения за препоръки на Съвета в подкрепа на сектора на висшето образование: едната е за подобряване на процесите за осигуряване на качество и автоматичното признаване на квалификациите във висшето образование, а другата е относно привлекателни и устойчиви кариери във висшето образование.
Подробен план за европейска диплома
С представения днес подробен план за европейска диплома се проправя пътят за нов вид съвместна програма, която се реализира на доброволна основа на национално, регионално или институционално равнище и се основава на общ набор от критерии, договорени на европейско равнище.
Подобна европейска диплома би намалила бюрокрацията и би позволила на висши училища от различни държави да си сътрудничат безпроблемно през границите и да създават съвместни програми.
В съобщението се предлага конкретно сътрудничество между държавите — членки на ЕС, и сектора на висшето образование, което да доведе до създаването на европейска диплома, признавана автоматично в целия ЕС. С оглед на многообразието на системите за висше образование в цяла Европа Комисията предлага за държавите членки постепенен подход към европейска диплома с възможни два входни пункта:
-
Подготвителен европейски знак: такъв знак би представлявал мощна европейска марка. Той ще се предоставя на програми за съвместни дипломи, които отговарят на предложените европейски критерии: заедно със своята съвместна диплома студентите ще получават сертификат със знак за европейска диплома.
-
Европейска диплома: този нов вид квалификация ще се основава на общите критерии и ще бъде заложен в националното законодателство. Тази диплома ще бъде предоставяна или съвместно от няколко университета от различни държави, или евентуално от европейско юридическо лице, учредено от такива университети: студентите получават „европейска диплома“, която се признава автоматично.
Комисията ще улеснява и подкрепя държавите членки в работата за постигане на европейска диплома чрез редица конкретни действия, включително лаборатория за политиката относно европейска диплома, подкрепена от програма „Еразъм+“, която ще бъде създадена през 2025 г. с цел да се ангажират държавите членки и общността на висшето образование с разработването на насоки за европейска диплома.
През 2025 г. Комисията планира да стартира „проекти за пътя към европейска диплома“ в рамките на програма „Еразъм+“, за да предостави финансови стимули на държавите членки заедно с техните агенции за акредитация и осигуряване на качеството, университети, студенти, икономически и социални партньори, така че „да поемат“ по пътя към европейска диплома.
По-опростено и по-добро осигуряване на качеството и автоматично признаване на университетските дипломи
Предложението на Комисията за препоръка на Съвета относно европейска система за осигуряване на качество и признаване на квалификации във висшето образование приканва държавите членки и висшите училища да опростят и подобрят своите процеси и практики за осигуряване на качеството. Това са необходими условия за отчетност и доверие, както и за подобряване на резултатите на университетите. Държавите членки се приканват да предприемат мерки, които да позволят на висшите училища да адаптират по-бързо предлаганите програми към обществените потребности.
С тази препоръка ще се подкрепят иновативните педагогически предложения и ще се гарантира, че висшите училища могат да създават транснационални програми, които са с гарантирано качество и се признават автоматично в целия ЕС. Европейската диплома ще зависи от осигуряването на високо качество и автоматично признаване.
Еднаква оценка на различните роли на академичния състав
Предложената препоръка на Съвета относно привлекателни и устойчиви кариери във висшето образование има за цел да се даде заслужено признание и да се възнагради персоналът, участващ в трансгранична работа в областта на образованието и в иновативни методи на преподаване. В нея се отправят препоръки да се гарантират мерки на националните системи за висше образование по отношение на непоследователното признаване на различните роли, които персоналът поема в допълнение към научните изследвания, като например преподаване и инвестиране в интегрирането на устойчивото развитие. Тя също така насърчава държавите членки да поощряват транснационалните образователни дейности.
Следващи стъпки
През следващите месеци пакетът ще бъде обсъден със Съвета на ЕС и основните заинтересовани страни във висшето образование. Комисията приканва Съвета, държавите членки, университетите, студентите и икономическите и социалните партньори да работят съвместно за превръщането на европейската диплома в реалност.
Контекст
Днешният пакет беше обявен от председателя Фон дер Лайен в речта ѝ за състоянието на Съюза през 2023 г. и е част от работната програма на Комисията за 2024 г.
Подробният план за европейска диплома се основава на шест пилотни проекта по програма „Еразъм+“, в които участват повече от 140 висши училища от целия ЕС.
За повече информация:
ngobg.info