Най-добрата публична компания в К50 е "Алкомет". Шуменският производител на алуминиеви изделия и домакинско фолио се представя добре по всички показатели с изключение на приходите. Особено впечатление прави утроената нетна печалба, която достига 27 млн. лв.
За всичко обаче си има обяснение. Първо, разходите на компанията се понижиха с много по-голям темп от постъпленията заради по-ниската цена на алуминия на международните пазари. Второ, компанията се преориентира към производство на продукти с много по-голяма добавена стойност, което вдигна печалбата, а оттам и рентабилността. Трето, спадът в приходите от продажби е заради по-евтината крайна продукция, докато количеството продадена продукция се увеличава до 65.8 хил. тона.
"Рязкото повишаване на печалбата се обуславя от пазарни фактори – успяхме да запазим цената към клиентите и всъщност спечелихме от спада на премията на основната суровина", коментира пред "Капитал" Хюсеин Йорюджю, изпълнителен член на УС на "Алкомет". Компанията успя да увеличи и дела си на европейския пазар, като близо една четвърт от продуктите на "Алкомет" се изнасят в Германия. Други по-големи пазари са Полша, Италия, България, Франция, Испания, Дания, Австрия, Холандия и Унгария.
Ръководството планира растежа да продължи - за целта дружеството започна двегодишна инвестиционна програма за 36 млн. евро, която се очаква да увеличи капацитета на завода с 35% до 100 хил. тона годишно, както и да разшири производствения микс към сектори като автомобилния и фармацевтичния. Това пък трябва да повиши приходите до 500 млн. лв.
Рязкото повишаване на печалбата се обуславя от пазарни фактори – успяхме да запазим цената към клиентите и всъщност спечелихме от спада на премията на основната суровина.", казва Хюсеин Йорюджю, изпълнителен член на УС на "Алкомет"./Капитал |