Приказката как най-големият китайски концерн за производството на автомобили "Great Wall" (Велика стена) ще атакува европейския пазар с производството на коли със завода си в ловешкото село Баховица приключи.
Основният инвеститор в предприятието – българската компания "Литекс моторс", е на път да фалира на петата година от откриването на предприятието. Фирмата на Гриша Ганчев инвестира в начинанието 72 млн. лв. От тях 66 млн. лв. бяха кредити от фалиралата "Корпоративна търговска банка" (КТБ).
Ганчев спаси инвестицията си чрез прихващане на задълженията си към КТБ, но липсата на подкрепа от страна на китайския му партньор за налагане на марката на европейския пазар и проблемите с издаването на сертификати доведоха до неуспех на бизнес начинанието.
Това е третият провал за производство на автомобили в България, след опита на "Рено" по времето на социализма през 1970-те години и на британската "Роувър" през 1990-те години във Варна заедно с "Дару кар". В същото време в България през последните години процъфтява индустрията за производство на части за автомобили, предимно електроника.
Искането за фалит
"Литекс моторс" са поискали откриване на производство по несъстоятелност от Софийския градски съд на 24 февруари 2017 г. Молбата е подадена от миноритарния акционер Илия Петров Терзиев, който държи 38.6% от капитала в "Литекс моторс" през дружеството "Терексим", става ясно от Търговския регистър.
Останалите 61.4% от капитала на "Литекс моторс" са собственост на "Уотърсий България", което е дъщерно дружество на офшорката "Уотърсий Лимитид", регистрирана на Британските Вирджински острови. Неин краен собственик е Данаил Ганчев – син на Гриша Ганчев.
Малко преди това на 3 февруари общото събрание на акционерите е взело решение за закриване на клона в Баховица, където се намира заводът за производство на автомобили./Mediapool