Държавите – членки на ЕС, които са предоставили преходна национална помощ в периода 2015-2022 г. могат да продължат да предоставят преходна национална помощ на земеделските стопани. Условията за предоставяне на такава помощ са идентични с с досегашните, а именно прилаганите до момента в текущия програмен период условия, когато са свързани с референтен период, държавите – членки могат да решат да променят референтния период, но той не може да е по – късен от 2018 г. Това става ясно от отговора на земеделския министър до група народни представители от ГЕРБ-СДС. Те настояхме да се изясни очакваната финансова подкрепа и възможностите за земеделските стопани за кумулиране на инструменти за подкрепа по Стратегическия план.
С взето национално решение за интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството и интервенцията за преходна национална помощ за тютюн, за периода на прилагане на Стратегическия план за развитие на земеделието и развитие на селските райони за периода 2023 – 2027 г. са изменени референтните периоди, съобщава Десислава Танева, зам.-председател на Комисията по земеделие, която е един от вносителите на питането.
Останалите условия за подпомагане по направленията за животни са следните:
По интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството, право на подпомагане имат земеделски стопани, които към 31 декември 2018 г. са отглеждали 10 или повече говеда и/или 10 или повече биволи, регистрирани в системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ, и са активни земеделски стопани. Допустими за подпомагане са земеделски стопани , които към последния ден за подаване на заявленията за подпомагане от текущата кампания отглеждат в стопанствата си поне 50% от референтния брой животни. Помощта по интервенцията за преходна национална помощ за говеда се определя въз основа на говедата и/или биволите в животновъдните обекти, регистрирани в системата към 31 декември 2018 г.
По интервенцията за преходна национална помощ за овце – майки и/или кози – майки, обвързана с производството, право на подпомагане имат земеделските стопани, които отговорят на следните изисквания:
Отглеждат в стопанствата си:
50 или повече овце – майки, или
50 или повече кози – майки, или
50 или повече овце – майки и/ или кози – майки
Животните по т.1 са идентифицирани с обикновена ушна марка и електронно средство за идентификация, одобрени от БАБХ;
Животните по т.1 са въведени в системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ;
Продължават да отглеждат най-малко 80% от заявените овце – майки и/или кози – майки най-малко 100 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане;
Животните по т.1 са на възраст от 12 месеца до 84 месеца за овце и до 108 месеца за кози;
Помощта по интервенцията за преходна национална помощ за овце – майки и/или кози – майки, обвързана с производството, се определя въз основа на заявените за подпомагане животни, отглеждани в стопанството.
В отговора на министъра са посочени и всички интервенции в обхвата на обвързаната подкрепа, които могат да се кумулират с НПП за овцевъдство/козевъдство и за говедовъдство/биволовъдство, от МЗм отговарят, че заявените животни по интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството, могат да се заявяват кумулативно с всяка една от интервенциите за обвързано подпомагане за едри преживни животни, в случай, че отговарят на изискванията на отделните интервенции.
Това правило обаче не е приложимо за дребните преживни животни, поради това, че и двата типа интервенции (за обвързано подпомагане и за преходна национална помощ) са обвързани с производството./agrozona.bg