За 15-те години, откакто съществува, DMS – платформата, която позволява дарения чрез изпращане на SMS, банков превод и онлайн – се превърна в „запазена марка“ на бързото, удобно и прозрачно дарителство както за дарителя, така и за каузата, за която се набират средства. Редица знакови кампании, свързани с хуманитарни кризи и природни бедствия (напр. за преодоляване на последствията от COVID-19) или такива за лечение на деца и възрастни, завършиха успешно, намирайки своите дарители именно чрез DMS.
DMS вече е дотолкова популярен, че дава поводи и за вицове и иронични намигвания – „да отворим DMS“ за една или друга политическа личност или за справяне с кризи и ситуации, плод на нелепи управленски решения, вече е често срещан градски фолклор.
За нас от Български дарителски форум и фондация BCause – организациите, които стоят зад платформата – DMS е събирателно за желанието и чистия стремеж на хиляди хора в страната да бъдат част от помощта за човек в беда или за кауза, която носи промяна в света около нас. Създадохме платформата през 2007 г. От тогава до днес набраните дарения за подкрепа на кампании са над 15 милиона лева. За нас това са 15 млн. причини да вярваме, че всеки може да бъде дарител и дарителството вече се разпознава като смислен и ефективен начин да бъдеш полезен.
DMS е като витрина, на която всеки дарител може да се запознае с различни каузи, които разказват истории и привличат поддръжници. Освен за популяризиране на каузи, DMS дава възможност на всеки, който се е почувствал обвързан с конкретна кампания и има желание да дари средства за нея, да избере сред надеждни и бързи механизми за подкрепа: еднократни дарителски SMS, месечни абонаменти за редовно даряване, онлайн и банкови преводи.
Платформата дава възможност за набиране на дарителски средства за два основни типа кампании: за лечение на хора или за насърчаване на конкренти идеи и проекти на организации.
При кампаниите за скъпоструващо лечение или последваща рехабилитация инициатор е човекът, който има нужда от подкрепа, или негов близък, най-често човек от семейството. За да може всеки да се запознае с конкретния казус, в платформата се публикува подробна информация за заболяването, предстоящото лечение, необходимата сума, както и последваща актуална инфромация как човекът се повлиява от лечението благодарение на събраните дарителски средства.
При кампаниите за набиране на подкрепа за каузи или конкретни инициативи инициатор е гражданска организация (сдружение, местна фондация, училищно настоятелство и др.) или общинска администрация с много конкретен апел. Представянето на инициативата включва детайли за проблема, към който е адресирана, какви резултати се очаква да бъдат постигнати с дарителската подкрепа, до каква дългосрочна промяна тя ще доведе.
Тук обобщаваме най-важните насоки, извлечени от нашия опит как дарителите реагират на апели за подкрепа, които биха ви помогнали да направите успешна дарителска кампания в платформата.
Когато подкрепя хората в техните кампании за набиране на средства за скъпоструващо лечение, задача на DMS е да гарантира, че всяка кампания е реална, за да не се допускат злоупотреби. Затова и сред условията, на които кампаниите трябва да отговарят, основните са следните:
Важно условие, за да си направите кампания в дарителска платформа, е да имате собствена дарителска сметка. Когато набирате средства в специално направена за целта сметка, вие гарантирате на вашите дарители, че тяхната помощ отива по предназначение и така градите доверие.
Дарителската сметка е предназначена за събиране на дарения за конкретна цел. Банката има специфична роля в управлението на този тип сметки – тя поема ролята на гарант, че постъпилите средства ще бъдат използвани по обявеното предназначение. Преди да разреши изпълнението на всеки превод от сметката, банката ще ви поиска разходооправдателен документ, който показва за какво ще похарчите дарените средства. Обичайно това са разходи за лечение, пътуване и престой, медикаменти, придружител на болния човек и др.
Пример: Имате дарителска сметка, в която събирате средства за операция. Необходимо е да представите в банката оферта от болницата с цената на операцията, за да е ясна целта за набирането на даренията.
Откриването на дарителска сметка и публикуването на кампания в DMS не са достатъчни за успешен резултат. DMS предлага различни инструменти за даряване, но преди това тези, които биха искали да ви подкрепят, трябва да ви чуят и видят. Всяка кампания има потенциала да бъде успешна, ако успеете да достигнете до повече хора, ясно да представите какво целите и така да направите първите стъпки в изграждането на доверие с вашите дарители. Какво помага за постигането на тези резултати:
Не е лесно да говориш за себе си, особено когато трябва да потърсиш помощ. Но е важно! За да ви подкрепи някой, той трябва на първо място да знае за вас. Не се притеснявайте да разкажете за себе си. Бъдете искрени и емоционални, но не изпадайте в крайности. Представянето ви може да бъде илюстрирано със снимки или видео. При съставянето на текста на представянето имайте предвид, че използването изцяло на главни букви или на много удивителни може да ви изиграе лоша шега. Ако се нуждаете от помощ, прочетете нашия гид за писане “Как да говоря за каузата си?”. Можете да разчитате и на екипа на DMS за редакции по текста на вашата кампания.
За вашите редовни дарители, които вече добре ви познават, споделяйте как се развива вашето лечение, какви са трудностите, които срещате, и какво предстои. За тези, които тепърва научават за вас, разказвайте за своята битка, за да ги привлечете на своя страна.
Направете страница на кампанията си в социалните мрежи и споделяйте там информация за развитието на лечението си или за набраните до момента средства. Хората, които ви подкрепят, се вълнуват от вашата история. Те биха искали да споделят със свои познати, защото така правят подкрепата си още по-значима. Споделянето най-лесно става именно в социалните мрежи.
Нашият опит показва, че Facebook и Viber остават платформите, където ще намерите най-активните дарители за кампании за лечение. Направете си Facebook страница и ако имате желание, група във Viber, където да общувате с дарителите си. Instagram също набира популярност.
Ако редовно пишете в страницата на кампанията си, хората ще имат по-голямо доверие във вас и ще бъдат по-склонни да ви подкрепят редовно. Ще се учудите каква инерция набира подкрепата в социалните мрежи.
Споделяйте страницата си с приятели, познати и роднини. Нека харесват, коментират и споделят историята ви, за да разберат възможно най-много хора за вашата кауза. Ако имате близки журналисти или хора около вас работят в медии със социална насоченост, те също могат да станат ваши съмишленици и да разкажат историята ви, за която търсите подкрепа.
Как да представите каузата си и да стартирате кампания на вашата организация в DMS?
Тук са представени подробно стъпките по подготовка и стартиране на кампания на НПО, но преди това бихме искали да споделим следното:
Много колеги смятат, че стартирането на кампания за набиране на средства в DMS е достатъчно условие за нейната успешност. За съжаление това не е напълно вярно. Ключов фактор за всяко едно усилие за привличане на дарители и съмишленици е какво им казваме и как точно им говорим.
Има много начини да разкажете за вашата кампания. Дали ще наблегнете на писането или пък ще говорите в снимки и видео, важното за вас е да изберете онзи подход, който най-добре пасва на вашата кауза и на инструментите, с които разполагате.
Важно е да разкажете своята история по свой автентичен начин. Ако ви влече да правите снимки или да говорите пред камера, не се колебайте да използвате телефона си и да разказвате за каузата си във визуален формат.
Снимките или визуализациите са важен елемент от всяка кампания и е от голямо значение да бъдат възможно най-качествени.
Можете да погледнете и нашия гид за хубави снимки за DMS, където сме дали няколко важни насоки, за да бъдат снимките ви възможно най-успешни.
Нашите препоръки за популяризиране на дарителска кампания на организация
Извън кампаниите за индивидуална подкрепа, DMS може да бъде използван от граждански организации за набиране на средства за техни инициативи. Ето два съвета: