Започва строителството на източната част от международния транспортен Коридор 8. Премиерите на България и Северна Македония - Гълъб Донев и Димитър Ковачевски дадоха старт на изграждането на жп линията между Куманово и Крива Паланка. Събитието е край град Куманово.
И двамата премиери изтъкнаха регионалната свързаност като ключов приоритет. Целта на този коридор е да свърже по железопътен път Черно и Адриатическо море. Връзката трябва да бъде изградена между София-Скопие-Дуръс и Тирана.
"Железопътното трасе по Коридор номер 8 е важно за страните по неговото протежение както за България, за Северна Македония, така и за Албания и несъмнено ще допринесе голяма добавена стойност за развитието на целия ни регион. През изминалите над 140 г. реализирането на инфраструктурата и свързаността, залегнал в основата на днешния Коридор номер 8 беше въжделение на редица поколения от двете страни на границата. Коридор номер 8 ще осигури ключова връзка между България, Северна Македония и Албания, между гражданите и бизнеса на трите държави", подчерта Гълъб Донев - служебен министър-председател на Република България", заяви служебният премиер Гълъб Донев при официалното откриване.
По думите му последиците от войната в Украйна са разкрили едно от най-уязвимите места в нашия регион - неразвитата, даже липсваща инфраструктура. В условията на продоволствена криза е нужно да си осигурим директни пътища за алтернативни доставки, посочи премиерът на България.
В този контекст той съобщи, че предстои да се подпише Споразумение между българския и северномакедонския газопреносни оператори за междусистемното свързване за точката Кюстендил-Жидилово.
По думите му, това ще осигури диверсификацията и повишаването на сигурността на доставките на природен газ за РС Македония, както и задълбочаване на сътрудничеството в енергийната сфера.
Служебният премиер отбеляза още, че ускореното изграждане на Коридор 8 е в интерес и на националната, и колективна сигурност.
"Уверен съм, че ще успеем да преодолеем съществуващите, както и нововъзникващите предизвикателства в настоящата геополитическа обстановка", заяви Донев.
Той изтъкна колко важна е инфраструктурата за развитие на нашия регион.
"С изграждането на Коридор 8 може да осигурим важната за региона връзка по транспортната ос Изток-Запад, свързващ ни с Кавказ, Средна Азия и Близкия Изток. Същевременно, дори и в тези условия, за първи път в историята на България и РСМ, търговският стокообмен се очаква в края на година да достигне 1 млрд. евро, съобщи Донев и попита: Представете си какъв би бил резултатът, ако между България и РСМ имаше развита инфраструктура. Не се съмнявам, че сходни положителни перспективи биха се създали и за Албания", заяви Гълъб Донев и заключи, че трябва да се положат всички усилия за изграждане на стратегическите проекти за всички измерения на Коридор 8. Съществено място тук заема железопътната връзка София-Скопие.
Според Ковачевски, проектът е поредната стъпка към европейското бъдеще на Република Северна Македония.
"Днес продължаваме с осъществяване на целта от национално стратегическо и международно значение за РСМ. Отбелязваме строежа на източната част от жп Коридор номер 8 през Северна Македония. Такива проекти са за бъдещите поколения и с тях РСМ е свързана с европейските жп линии и коридори. Северна Македония е ключово свързване към Европа, към Адриатическо и Черно море. С такъв проект нашата държава е кръстовище на Балканите. Новата жп инфраструктура открива пазари за нови инвестиции и за ново сътрудничество", заяви министър-председателят на Република Северна Македония.
Европейският коридор започва от италианското пристанище Бриндизи, продължава към албанското Дуръс-Тирана-Скопие-Куманово-Беляковце-Крива паланка-Деве баир- Гюешево-София-Пловдив-Варна/Бургас. Целта е да свърже по железопътен път Черно и Адриатическо море.
Проектът в македонския участък стои нереализиран от десетилетия, като в момента се строят жп линия, а е предвидена и автомагистрала до България. От четирите лота от Скопие до българската граница в момента е изграден един, а средствата са от ЕС в размер на няколкостотин милиона евро.
Българският участък до границата с РСМ е изграден от десетилетия, но се реновира в няколко участъка. Предстои да бъде изградена и нова жп линия от София до Гюешево за около 900 млн. лв. Ако бъде реализиран, коридорът ще свърже реално двете страни с много по-добра и бърза инфраструктура и ще намали драстично времето за пътуване между София и Скопие./dir.bg