Турският холдинг Лимак (Limak Holding), руската ВТБ Капитал (VTB Capital) и швейцарската Флугхафен Цюрих (Flughafen Zuerich) заедно ще подадат оферта за правата за опериране на летище София за 35 години, съобщава в. "Хюриет дейли нюз", позовавайки се на източници, цитирани от Ройтерс.
През септември България удължи крайния срок за офертите за търга с един месец, тоест до 18 ноември, заради засилен интерес към процеса.
Българското правителство очаква търгът за оператор на основното летище в София да донесе приходи от около 1,2 милиона лева, отбелязва турското англоезично издание.
През последните години т.нар. „банка на Путин" - руската ВТБ (Внешторгбанк) вече мощно навлезе в България.
Първоначално тя беше акционер с 9.99% във фалиралата българска Корпоративна търговска банка. Сега, заедно с някогашния съветник на Симеон Сакскобургготски – Спас Русев, ВТБ участва в поредна сделка за БТК за 330 милиона евро, която беше финализирана през август.
Инвестициите на ВТБ в България се управляват от братята Милен и Георги Велчеви, първият от които беше финансов министър в кабинета на НДСВ-ДПС.
"Лимак холдинг" е турски конгломерат с дейности в сферата на строителството, енергетиката, цимента и туризма. По информация на „Дневник“ компанията е работила на международното летище в Прищина, а през 2008 г. спечели 20-годишна концесия за истанбулското "Сабиха Гьокчен".
"Лимак" е и един от инвеститорите, които сега строят третото летище в Истанбул. През април "Лимак" спечели правото да довърши строежа и да управлява за 25 години летище Blaise-Diagne в Сенегал.
Подаването на оферти от кандидат-концесионерите на летище София бе удължено с месец – от 20 октомври до края на ноември - по искане, както заяви през септември транспортният министър Ивайло Московски, на три компании с интерес към сделката. Тогава той не посочи кои са потенциалните концесионери, поискали още време да подготвяне на офертите.
По думите на Москов публикуваната тръжна документация за концесия на столичния аеропорт се радва на голям интерес. Регистрирани са над 1000 влизания, а евентуалните инвеститори са задали 700 въпроса.
Ще се радваме, ако някоя от големите американски компании проявят интерес към процедурата на концесиониране, каза още Московски пред журналисти.
Според негови изказвания преди обявяването на концесията интерес към летището проявявали операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд, стоящ зад лондонското летище "Хийтроу".
Оператор на летището във Франкфурт е немската “Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисиз Уърлдуайд”, която у нас държи 60 процента от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Останалият дял е на “Еърпорт Сървисиз България", която е на "Химимпорт", притежаваща авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на летище София.
Транспортният министър припомни, че мерките за сигурност и безопасност, гарантирани от бъдещия концесия, са с особена тежест. В инвестиционната програма на бъдещия оператор е заложено пълно обновяване на Терминал 1, посочи още Московски. В момента летището обслужва 4 млн. пътника годишно, а капацитетът му е до 10 млн. пасажера.
В края на миналата седмица от държавното засега дружество летище София се похвалиха с ръст от 26 на сто на преминалите пътници през септември спрямо година по-рано. Съществен принос в увеличението имат пътуващите по редовни международни линии, които са били с 30% повече през миналия месец.
Летищният оператор отчита и рекордни първи девет месеца на годината, в които пасажерите са били 3.6 милиона или с 15% повече спрямо същия период на миналата година. От всички пътуващи 43% са преминали през терминал 1, а останалите 57% – през терминал 2.
В деветмесечието пътникопотокът по редовните международни линии отбелязва ръст от 18%. Това се дължи на увеличението на честотите на голяма част от обслужваните маршрути, както и на новите дестинации. /Mediapool