През последните три години заради изкривяването на пазара на горивата бюджетът е изгубил милиони, а търговците на горива са натрупали печалби повече от 100 милиона евро от бензина и над 650 милиона евро от дизела. Това сочи анализ на Лабораторията за анализ на риска, изготвен през лятото на 2016 г. след като от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обявиха, че разполагат с данни, че седем вериги бензиностанции са се наговаряли за цените на горивата.
Данните от проучването обяви пред БНР Виктор Аврамов от лабораторията към Нов Български университет, която се ръководи от бившия премиер и екслидер на ДСБ Иван Костов.
Само преди десетина дни от антимонолопния орган на базата на проверки предявиха обвинения срещу шест от заподозрените първоначално за картел при цените на горивата. За една от веригите – "Ромпетрол", не са били събрани доказателства за участие в сговора, за разлика от "Лукойл", ОМВ, "Еко", "Шел", "Нис Петрол" и "Петрол". От комисията обаче не се ангажираха с коментари с колко са били ощетени потребителите от картера и какви са били печалбите за участниците в него с мотива, че не са ценови регулатор.
Сравнението на Лабораторията за анализ на риска между нивата на косвените данъци показва, че от 2010 облагането с косвени данъци на бензина и дизела в България е много по-ниско отколкото в Европейския съюз и че държавният бюджет пропуска значителни приходи, които са оценени в доклада. Това позволява на производителите и търговците в сектора да завишават своите разходи и нетни доходи, с което ощетяват крайните потребители в България, посочват анализаторите.
Според техните данни, след октомври 2012 г. в България цените на бензина са нараснали 3.26 пъти по-бързо от средното им нарастване в страните от ЕС, а при дизела изпреварващото поскъпване е шест пъти.
Аврамов коментира, че след като КЗК отново установи картел в бранша, вероятно през зимата няма да има поскъпване на горивата.
"Не очаквам, че цените особено ще се променят, но очаквам, че цените на суровия петрол ще се увеличат и имам нагласата, че решението на КЗС наистина ще бъде свързано с промяна на начина, по който функционира националния пазар, така че цените биха могли да останат същите или дори да се понижат", смята анализаторът./Mediapool