Търсене на
контакти на фирми
 

Напук на пандемията: Търговията на ЕС със селскостопански храни продължава расте

Напук на пандемията: Търговията на ЕС със селскостопански храни продължава расте

Общата стойност на търговията с храни в ЕС за януари-септември 2021 г. възлиза на 239,5 милиарда евро, което е увеличение с 6,1% в сравнение със съответния период на миналата година. Износът е с 8% по-висок до 145,2 милиарда евро, като вносът се е увеличил с 3,5% до 94,2 милиарда евро. Това отразява общ търговски излишък от 51 милиарда евро за първите девет месеца на годината, което е увеличение от 17% в сравнение със същия период на 2020 г.

Най-голям ръст на износа за САЩ

Следвайки тенденцията през по-голямата част от 2021 г., най-голямото увеличение на износа има за Съединените щати, чиято стойност нарасна с 2,3 милиарда евро, или 15%. Това се дължи предимно на вино, спиртни напитки и ликьори, шоколад и сладкарски изделия. Наблюдава се също значителен ръст на износа за Южна Корея (с 593 милиона евро повече), поради силното представяне на вино, свинско месо, пшеница и маслини, както и износ за Швейцария (нарастване със 570 милиона евро). Докато общият износ за Китай се е увеличил с 504 милиона евро, износът на свинско месо от ЕС за страната спадна с 13%, което е спад от 525 милиона евро в сравнение със същия период на миналата година.

За първи път през 2021 г. износът на селскостопански храни за Обединеното кралство надхвърли стойността си за съответния период на 2020 г., нараствайки със 166 милиона евро или 0,5%. Отчетени са значителни намаления на стойността на износа за Саудитска Арабия (намаляване с 447 милиона евро), Хонконг (141 милиона евро) и Кувейт (намаление със 115 милиона евро).

Бразилските храни първи по внос в Европа

Най-голямо увеличение на вноса на селскостопански храни се наблюдава при продукти от Бразилия, които са нараснали с 1,4 милиарда евро или 16% в сравнение със същия период на 2020 г. Ръст се наблюдава и при вноса от Индонезия (с 601 милиона евро), Аржентина (нагоре 545 милиона евро), Австралия (с 541 милиона евро) и Индия (388 милиона евро).

Отчетено е значително намаление на вноса от няколко страни, най-забележимият от които е спад от 2,9 милиарда евро или 27% в стойността на вноса от Обединеното кралство. Най-значителен спад във вноса от там се наблюдава при тропически плодове, ядки и подправки (с 88%). Намалява се и вносът от Съединените щати (с 570 млн. евро), Канада (с 218 млн. евро), Нова Зеландия (111 млн. евро) и Молдова (105 млн. евро).

Разглеждайки конкретни продуктови категории, през периода януари-септември се наблюдава голям ръст в стойностите на износа на вино (2,9 милиарда евро) и спиртни напитки и ликьори (1,3 милиарда евро), увеличение съответно с 30% и 28%. Други значителни увеличения на стойността на износа се наблюдават при рапичното и слънчогледовото масло (751 милиона евро) и шоколада и сладкарските изделия (599 милиона евро). Има обаче значителен спад в износа на храни за кърмачета (намаляване със 757 милиона евро) и пшеница (с 390 милиона евро).

Най-голямо увеличение на стойността на вноса се отчита при кюспета (с 1,2 милиарда евро), соевите зърна (с 1,2 милиарда евро) и палмовото масло и маслото от палмови ядки (723 милиона евро). Междувременно най-голямо намаление на стойностите на вноса е регистрирано при тропически плодове, ядки и подправки (с 545 милиона евро), плодови сокове (199 милиона евро) и вино, вермут, сайдер и оцет (168 милиона евро)./agrozona.bg

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави