Пазарът на петрол в началото на декември се блъска с небивал спад, ако разглеждаме последните месеци. За пръв път от месец март 2020 г. цените на двата сорта се сринаха практически с 20 %. Ситуацията остава трудно прогнозируема, предвид неизвестните около новия щам на коронавируса Омикрон, независимо, че като цяло възстановяването на световната икономика донесе ръст на цените на петрола.
В началото на декември стойността на петрола сорт Brent на лондонската борса ICE спадна под 68 долара за барел. През първите дни на месеца котировките поевтиняха с почти 10%. Върху спада на цените повлия решението на САЩ за пускането на пазара на 50 млн. барела от стратегическите запаси. Примерът на САЩ бе последван и от други страни. Това заедно с рисковете от нови локдауни предизвика сериозен спад на цените. Инвеститорите от своя страна се опасяват от различните ограничения. Това води до срив в пътуванията, а вследствие на това и спад на търсенето на горива.
Отражението върху различните сектори
През първите дни на декември заради щамът Омикрон светът мина през различни ограничения - от отмяната на Гран при за фигурно пързаляне в Япония и спирането на редица полети от Африка и други региони до въвеждане на задължителна ваксинация в някои от европейските страни. Новият щам все още не е така добре проучен, но на този етап се формира мнение, че може и да не се окаже така агресивен като "делта". Притесненията са повече за това, че ваксините може да не се окажат така ефективни. Ако това се потвърди, то означава въвеждане на механичната защита - маски, социална дистанция, карантина.
Решението на ОПЕК+ може да забави спада на цените ако не увеличат добива, или дори започнат леко да го свиват. Страните от обединението ОПЕК+ в началото на месеца взеха решение да запазят настоящата стратегия и да продължат през януари увеличаването на добива от нивото от планираните 400 хил. барела на ден. Според мнението на анализаторите, решението на алианса бе очаквано и затова не се отрази кой знае колко на петролните котировки. Ако ОПЕК+ бяха намалили добива то това би поддържало пазара, но очакването е, че приемането за ускоряване на производството ще се отрази негативно на пазара.
Анализаторите в момента обаче не са толкова впечатлени от решенията на ОПЕК+.
За тях са по-важни другите два фактора - Омикрон и енергийната криза в Европа и Азия. Ако кризата бъде разрешена, допълнителното търсене на енергоносители трябва да изчезне и това ще окаже натиск върху котировките.
Като цяло стойността на петрола през 2021 г. отбелязва значителен устойчив ръст. Така например през октомври цената на сорт Brent обнови тригодишния си рекорд. Стойността се повиши над 86 долара за барел за пръв път от 1 октомври 2018 г. Независимо от поредицата от спадове и покачвания, на 8 декември 2021 г. стойността на сорт Brent отново бе на ниво от 75 долара за барел.
Динамиката на цената на петрола оказва влияние и върху другите сектори на икономиката: черното злато поскъпва, растат и цените на горивата, на полимерите, на другите производни. Така например, заради повишението на стойността на петрола през 2021 г. се увеличи цената на авиокеросина като предварителните оценки са за поскъпване в годишно изражение между 19,5 и 24,3 %.
Не изостава и цената на горивата за автомобилния транспорт. В началото на октомври средните цени на бензина в САЩ прехвърлиха рекорда от 2014 г. - 3,74 долара за галон или около 1 долар за литър. Известно е, че стойността на бензина в САЩ зависи пряко от петролните котировки. Експертите изчисляват като цяло увеличението на цените на бензина в различните страни между 20 - 30 %.
Важен фактор през 2021 г. е възстановяването на световната икономика, независимо от кризата с коронавируса. В същото време експертите отчитат и развитието на енергийната криза в Китай, където заради нарастването на цените на въглищата и намаляването на собствения добив в опит за изпълнение на затегнатите екологични изисквания, в редица провинции започна нормиране на потреблението на електроенергия и преминаването на десетки хиляди предприятия към двуседмична работна седмица и дори прекъсване на работата. Спирането на големите нефтохимически предприятия в Китай доведе до ръст на цените на основните полимери с 10 %.
Причината за ръста на котировките на полимерите бе и дефицитът на световния пазар, предизвикан от производителите на полимери в ЕС и САЩ и резкият ръст на разходите за транспортиране. Тенденцията бе отчетена още през втората половина на 2020 година, когато започна възстановяването от страна на преработващата индустрия. Доставката на полимерни продукти навреме обаче беше възпрепятствана от безпрецедентно високата цена на навлото (ръстът в някои посоки беше повече от пет пъти) и недостига на контейнери в целия свят.
Пандемията прекъсна веригата на доставки
Ограниченията заради коронавируса през 2020 г. предизвикаха поредица от сривове в логистиката. По данни на IHS Markit безпрецедентните ограничения на глобалните вериги на доставки до 2021 г. не демонстрират признаци на облекчение през 2022 г., а химикалите са едни от тези стоки, които подложени на риск при последващ срив. Съществуващото сега забавяне на глобалната верига на доставки е безусловно най-продължителното прекъсване от последните 30 г.
Кризата на веригата за доставки започна със задръствания по пристанищата в резултат на по-бързо от очакваното икономическо възстановяване след първата вълна от пандемията на коронавирус. Ситуацията се влоши от бурите през зимата, които спряха нефтохимическото производство в Мексиканския залив. Нова вълна от инфекции в Азия допълнително наруши глобалната контейнерна система, като пристанищата в Южен Китай бяха затворени или работеха с ограничен капацитет.
Възникнаха закъснения при доставката на критични суровини и продукти в дистрибуцията. Например времето за пътуване от пристанище до пристанище от Шанхай до западния бряг на Съединените щати се увеличи от две седмици на над 30 дни. Неизбежно започна да възниква недостиг на продукти, по-специално това се отрази на специализираната химия.
Ограниченията от своя страна предизвикаха рязък ръст на транспортните разходи. Така например стойността на разходите за превози през море през настоящата година, както посочват експерти е достигнала най-високото ниво за последните пет години. В годишния обзор за състоянието на морския транспорт, изготвян от Конференцията на ООН за търговията и развитие при Генералната асамблея на ООН се отбелязва, че при запазването на цената за фрахт на контейнерните превози, през 2023 г. световните цени за внос може да скочат средно с 10,6 %. Ръстът на цената на контейнерите се оказа толкова голям, че цените могат да съперничат с високите разходи за превоз по въздуха. Това води до преориентиране на компаниите и търсене на алтернативни начини, включително и чрез въздушен транспорт.
Превозът на стоки с тежкотоварни камиони също е в процес на застой. В Европа няма достатъчно шофьори на тежкотоварни камиони, което също се отразява на забавяне от една страна и на допълнителни разходи за транспортиране от друга. Повишеното търсене, свързано с възстановяването на индустриалното производство расте с наближаването на празниците, а натоварването на пристанищата на ключовите европейски центрове за търговия расте.
Независимо от признаците за известно смекчаване на ситуацията в резултат на увеличаването на добива в Азия ограничените предложения остават безпрецедентни. Възникващият в резултат на това недостиг на материали ограничава ръста на производството и създава пазар, в който доставчиците налагат по-високи цени, а производственият сектор е изправен пред разходи, които са най-високи за последните 13 години. Очаква се логистичните проблеми да продължат и през първата половина на 2022 г. и дори да са фактор през 2023 година. Някои експерти твърдят, че прекъсванията по веригите за доставки ще продължат, докато населението на развиващите се пазари не бъде ваксинирано напълно.
Последствията от кризата с коронавируса
Ръстът на стойността на превозите, прекъсванията по веригата на доставки и други логистични проблеми влияят практически върху целия сектор, не по-малко от динамиката на петрлония пазар. Не е учудващо, че независимо от спада на цените на петрол в края на годината на другите пазари и в частност горивата, полимерите, специализираните химически продукти не реагират на този спад.
Начинът, по който пандемията се отрази в намаляването на производството, а следователно, върху запасите от стоки, радикално повлия на формирането на недостиг на световния пазар. Прекъсванията в доставките и увеличаването на транспортирането само изострят проблема. Заедно с непрекъснато нарастващото потребителско търсене, тези фактори ще доведат до повишаване или поне до поддържане на съществуващите цени в повечето сектори, независимо от спада на цените на петрола. При това експертите прогнозират, че тази ситуация няма да продължи дълго. Според тях спада на цените на петрола в края на годината не означава нищо, тъй като очакването е през следващата година да се върнат към ръст. Прогнозата е, че до Нова година цените може и да вървят в посока надолу, но след това се очаква консолидация и още през първото тримесечие може да станем свидетели на възобновяване на тенденциите за растеж, ако няма някакви допълнителни негативни фактори. В тази връзка се припомня, че все още липсват достатъчно научни потвърждения за въздействието на Омикрон, но ако се окаже, че последствията няма да са толкова сериозни и разрушаващи както при появата на първата вълна, то петролните котировки ще започнат да растат, чувствайки се в една по-комфортна зона на сигурност.
Друг такъв фактор остават практическите действия, които Федералният резерв на САЩ ще предприеме и ще осъществява в рамките на поддържането на ликвидност. Това се отразява негативно на пазара на петрол прогнозата е, че това положение ще де запази относително дълго и през следващата 2022 г. В частност заплахата от инфлация и предприемането на мерки в отговор на нея и в частност намаляването на мерките за подкрепа и повишаването на лихвените нива ще окажат въздействие върху петрола.
Междувременно волатилността е неудобна както за продавачите, така и за купувачите./dir.bg