Германското министерство на околната среда обяви новите предложения на ЕС за реформа на климатичната и енергийна политика на общността като "не по-малко от нова индустриална революция в Европейския съюз".
Изчерпателното предложение на Европейската комисия, обявено в сряда, за въвеждане на общността в съответствие с новата му цел за 2030 г. за намаляване на емисиите на парникови газове с 55 процента - пакетът "Адаптиране за 55" - включва нова система за търговия с емисии за транспорт и сгради, забрана за продажби на замърсяващи автомобили от 2035 г., по-амбициозни планове за разширяване на възобновяемите енергийни източници и цена на трансграничните въглеродни емисии при вноса на стоки.
Всичко започна с няколко години на трудни преговори между държавите-членки и Европейския парламент, преди да бъдат приети окончателните реформи. Предложените промени биха повлияли силно на националните политики и живота на гражданите в целия Европейски съюз. Специализираната в областта на енергетиката интернет платформа Clean Energy Wire събира първите реакции от германските заинтересовани страни.
Цялостният пакет "не е нищо по-малко от нова индустриална революция в Европейския съюз", заяви държавният секретар в министерството на околната среда Йохен Фласбарт в първата реакция на германското правителство.
Предстои предложенията да се обсъдят между държавите-членки и с Европейския парламент в продължение на месеци - или дори години. Ефектите върху националните политики и живота на гражданите трудно могат да бъдат оценени изцяло, тъй като Европейският съюз е настроен да трансформира всеки ъгъл на своята икономика.
"Днес (на 14 юли - бел. ред) Европейската комисия представи изчерпателен пакет от мерки, който отговаря на основните ни цели", заяви министърът на околната среда на Германия Свеня Шулце. "По този начин действията по климата се превръщат в централен европейски проект за бъдещето. [...] Европа е водеща и се позиционира като глобален двигател за иновациите."
Тя каза, че сега правителството ще разгледа предложенията на Комисията "задълбочено, но също така бързо и конструктивно". "Със сигурност ще има интензивни преговори и ние ще направим всичко възможно, за да гарантираме постигането на амбициозно, справедливо и основано на солидарност споразумение", споделя Шулце.
Тази позиция споделят и редица експерти, които смятат, че инвестициите в иновации ще са ключът към зеления преход на Европа.
"Ще обърна специално внимание на три аспекта в преговорите: Първо, амбицията трябва да е правилна - при всички промени в пакета трябва да е ясно, че целта, договорена в Закона за климата, ще бъде надеждно постигната.
На второ място, трябва да има справедливост и солидарност - по-малките доходи или по-специално структурно слабите региони се нуждаят от подкрепа по пътя към климатичната неутралност. Защитата на климата ще успее само, ако е направена по социален начин.
Трето, Европа трябва да поеме по този път заедно. Националните самостоятелни усилия няма да доведат до постигане на целите.
Имаме нужда от координирано, масивно разширяване на слънчевата и вятърната енергия от Северно море до Средиземно море. Става въпрос за мрежа от зарядни станции по всички европейски магистрални пътища и вълна от обновяване от Лисабон до Букурещ и от Турку до Катания. Постигането на неутралност при парниковите газове сега е работа за всички нас", категорична беше министър Свеня Шулце.
Европейската комисия представи цялостен пакет, който "не е нищо по-малко от нова индустриална революция в Европейския съюз", заяви държавният секретар в министерството на околната среда Йохен Фласбарт. Той смята, че тва би изисквало много по-бързо въвеждане на възобновяеми енергийни източници и скоростно преминаване към климатично-безопасни индустриални процеси. Германия вече е поставила правилните рамкови условия с неотдавнашната реформа на Закона за действие в областта на климата. Фласбарт заяви, че германското правителство ще има определени фокуси за предстоящите преговори: "Преди всичко ще подчертаем значението на надеждното и безопасно постигане на целите за опазване на климата в целия ЕС."
"Нуждаем се от сближаване на политиките за опазване на климата в държавите-членки", подчерта Фласбарт. По неговите думи, трябва да се гарантира, че конкурентоспособността на индустрия се повишава и не отслабва в процеса на трансформация. "Ще се погрижим също така целият пакет да е базиран на солидарност и да е социален. Това се отнася до различните индустрии, региони и граждани", обясни държавният секретар в Министерството на околната среда на Германия. Tой добави, че пакетът на Европейската комисия предлага да се увеличи целта до 2030 г. за дела на възобновяемите енергийни източници от 32 на 40 процента. "Но това не би трябвало да е обвързващо за държавите-членки. Мисля, че това е нещо, което трябва да бъде обсъдено, защото трябва да гарантираме, че възобновяемите енергийни източници постигат напредък във всички държави-членки", каза още Йохен Фласбарт.
"Европа в момента е първият континент, който представя цялостна архитектура, отговаряща на нашите климатични амбиции. Имаме целта, но сега представяме нашата пътна карта как да стигнем до там. Нашият пакет има за цел да комбинира намаляването на емисиите с мерки за опазване на природата и да постави работни места и социален баланс в основата на тази трансформация", обясни и председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен при представянето на плана в сряда.
Министърът на икономиката на Бавария Хуберт Айвангер, където се произвеждат автомобилите на BMW и Audi, предупреди, че твърде строгата климатична политика може да застраши автомобилната индустрия. "Не трябва да има втори Детройт в Бавария", категоричен бе Айвангер. Според него, трансформацията към мобилност без емисии трябваше да стане без икономически спад.
"Прекалено амбициозните ограничения вредят на водещите европейски индустрии. И индустрия, която е достигнала дъното, вече няма да може да произвежда устойчиво", категоричен бе министърът. Той призова за отвореност към всички технологии, вместо да се фокусира върху електронната мобилност. "Ограничаването на новите превозни средства до нулеви емисии ще принуди производителите на автомобили да предлагат на пазара само електрически превозни средства. [...] Модерен двигател с вътрешно горене със синтетично, не-изкопаемо биогориво или зелен водород през горивната клетка е по-благоприятен за климата, отколкото чист автомобил с акумулаторни батерии с електричество на въглища от европейския енергиен микс", категоричен бе Айвангер.
По този повод Фласбарт заяви, че германското правителство ще има определени фокуси за предстоящите преговори: "Преди всичко ще подчертаем значението на надеждното и безопасно постигане на целите за опазване на климата в целия ЕС."
"Европа в момента е първият континент, който представя цялостна архитектура, отговаряща на нашите климатични амбиции. Имаме целта, но сега представяме нашата пътна карта как да стигнем до там. Нашият пакет има за цел да комбинира намаляването на емисиите с мерки за опазване на природата и да постави работни места и социален баланс в основата на тази трансформация", обясни вчера и председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен./dir.bg