Не с парите от контрабандата, а със средства от еврофондовете ще бъдат платени направените миналата година ремонти на виадуктите по магистралите "Тракия" и "Хемус" за около 31.4 млн. лв.
ЕС ще поеме и част от разходите по строителството на Южната дъга на околовръстното шосе на София. Над 12 млн. лв. ще отидат за изплащането на инженерни мрежи и пътната връзка към кв."Младост".
Това реши Министерският съвет, който одобри промени в правителствено постановление от 2007 г. за допустимост на разходите по оперативна програма "Транспорт" 2007 – 2013 г., става ясно от съобщение на правителствената пресслужба.
Всички обекти бяха изпълнени през изминалия програмен период със средства от националния бюджет. По думите на премиера Бойко Борисов - с "парите от контрабандата".
В края на 2015 г. обаче агенция "Пътна инфраструктура" е кандидатствала с двата проекта за финансиране по оперативната програма за изминалия програмен период и проектите са били одобрени. Сега те ще бъдат платени със средства от новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. и хазната ще си върне дадените пари. Крайният резултат от мярката е "облекчаване на държавния бюджет" по вече финансирани проекти, е посочено в правителственото съобщение.
Това са т.нар. "ретроактивни обекти", които са изпълнени през изминалия програмен период, но могат да се платят със средства през настоящия. Такава възможност дава "европейското и национално законодателство, определени в Регламент (ЕО) №1083/2006", е посочено в съобщението.
Дългият ремонт на виадуктите
Ремонтът на двата виадукта на магистрала "Тракия" и на "Елешница" на "Хемус" започна по времето на първия кабинет на Бойко Борисов. Решението за "експресния" ремонт беше взето след земетресението в Перник през май 2012 г.
Реално обаче ремонтите тръгнаха година по-късно след провеждане на обществени поръчки. По времето на Пламен Орешарски те бяха стопирани, заради пестене на пари, но бяха довършени ударно по време на втория кабинет на Борисов окончателно в края на 2015 г.
Най-вероятно с цел да се спасят пари по старата програма "Транспорт" проектите са били вкарани за одобрение и това е направено, става ясно от публикуваната информация на сайта на оперативна програма "Транспорт".
Тъй като имаше наддоговаряне по програмата и други проекти са изчерпали безвъзмездната помощ, очевидно сега разходите за виадуктите ще бъдат покрити от новата оперативна програма.
Скъпото околовръстното шосе на София
Част от разходите на последния участък от най-скъпото магистрално шосе у нас – южната дъга на околовръстното шосе на София, където километър нов път струва средно около 20 млн. лв. също ще бъдат поети от новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г.
Решението на управляващия орган за това е от 23 декември 2015 г. Общо над 12.1 млн. лв. безвъзмездна европейска помощ ще отидат за изградените големи съоръжения и реконструкция на инженерни мрежи от 41 до 44 километър на околовръстното, както и за пътната връзка с кв."Младост", става ясно от сайта на оперативната програма.
Правителството актуализира и Стратегията за развитие на пътната инфраструктура и Средносрочната оперативна програма за изпълнението й. Актуализацията на документа се налага заради закриването на държавната Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която трябваше да строи магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море". Тези обекти сега вече са на подчинение на агенция "Пътна инфраструктура", като се очаква през май да бъде обявен първия търг за 10 км от магистрала "Хемус".