От януари до ноември 2020 г. стойността на износа на селскостопански храни в ЕС-27 възлиза на 168,5 млрд. Евро (ръст от 0,9% в сравнение със същия период през 2019 г.), докато стойността на вноса се увеличава до 112,3 млрд. Евро (нарастване с 0,4%) . Това са констатации, публикувани от Европейската комисия в месечния доклад за търговията за януари – ноември 2020 г.
Китай – основният купувач на европейски храни
Китай остава основната дестинация за растеж на износа на селскостопански храни в ЕС, като търсенето на свинско месо, пшеница и храни за кърмачета допринася за нарастване на общите стойности на износа с 3,71 милиарда евро. Широката гама от продукти доведе до увеличение на стойността на износа на селскостопански храни за Швейцария с 600 милиона евро. Зърнените култури и млечните продукти доведоха до ръст в стойността на износа за региона на Близкия изток и Северна Африка, най-вече в Саудитска Арабия (увеличение с 577 милиона евро), Алжир (скок от 444 милиона евро) и Мароко ( увеличение с 412 милиона евро).
Стойността на износа на ЕС за САЩ е спаднала с 496 милиона евро. Стойността на износа от ЕС също е намаляла в случаите на Сингапур (с 357 милиона евро) и Япония (307 милиона евро).
Износът на ЕС за Обединеното кралство се е увеличил леко с 15 милиона евро в сравнение с януари-ноември 2019 г. Износът на пшеница, тестени изделия и тестени изделия от ЕС е спечелил особено, въпреки че продажбите на вино, спиртни напитки и ликьори и птиче месо са намалели. В сравнение с предходния период през 2019 г. вносът на ЕС от Великобритания е спаднал с 1,44 млрд. Евро. Спадът засегна много категории продукти, най-вече спиртните напитки и ликьорите. Канада остава все по-голям източник за внос на селскостопански храни в ЕС, с ръст от 854 милиона евро, дължащ се на рапица и твърда пшеница.
Пандемията смаза търговията със спиртни напитки и ликьори
По отношение на продуктовите категории е регистриран спад в стойностите на вноса на груби зърна (с 1,14 милиарда евро), спиртни напитки и ликьори (494 милиона евро), маслени торти (384 милиона евро) и говеждо месо (381 милиона евро). Междувременно стойностите на вноса са се увеличили за пресни и сушени тропически плодове (с 586 милиона евро), масло от палми и ядки (с 690 милиона евро) и мастни киселини и восъци (с 673 милиона евро).
Пандемията COVID-19 продължи да влияе върху стойността на износа на спиртни напитки и ликьори в ЕС (намалява с 1,54 милиарда евро) и вино (спада с 1,3 милиарда евро). Другите продуктови категории, през които през този период се наблюдава спад, са суровите кожи (намаление с 604 милиона евро), памукът (спад от 382 милиона евро) и птиче месо (спад от 287 милиона евро).
Що се отнася до износа, свинското месо и пшеницата продължават да бъдат най-добре представящите се продуктови категории с ръст от съответно 2,12 млрд. Евро и 1,59 млрд. Евро. Други разрастващи се категории продукти през този период са храните за домашни любимци (с 463 милиона евро), рапичното и слънчогледовото масло (с 389 милиона евро) и тестените изделия и тестените изделия (с 340 милиона евро)./agrozona.bg