Швейцария бойкотира предложения от българското правителство проект за лот 3.2 на автомагистрала „Струма”, който включва изграждане на виадукти и няколко къси тунела през Кресненското дефиле - това показват решенията на Постоянния комитет на Бернската конвенция, който заседава от 1 до 4 декември в Страсбург.Новият план, подготвен от кабинета „Борисов 2”, е за 400 милиона евро - три пъти по-евтино от предложения под натиска на българските зелени 15-километров мегатунел с две тръби и успоредни сервизни тунели, пише "Труд". Гигантското съоръжение би струвало 1,2 милиарда евро, а според експерти годишната му поддръжка ще достига 300 000 000 лева - повече отколкото е рехабилитацията на цялата пътна мрежа у нас за 12 месеца. В същото време, за да се покрие издръжката на такъв тунел, тол таксата не може да е по-ниска от 30 лева.
Сигналът
Още на 9 септември тази година няколко организации, членове на коалицията „За да остане природа в България”, зад която стои солидно швейцарско финансиране, протестираха пред Постоянния комитет намеренията на правителството да се откаже от мегатунела въпреки доказателствата, че съоръжението е икономически неизгодно. Според „еколозите” няма никакво значение, че цената е 1,2 милиарда евро, защото без подземния път щели да се нарушат ценни местообитания на влечуги, птици и дългокраки жаби. Според „Зелените” мегатунелът е единственият вариант за лот 3.2,, тъй като Кресненското дефиле е част от мрежата „Натура 2000”. Както „Труд” разкри в поредицата „Войната срещу зимния туризъм”, мотивите на „природозащитниците” съвсем не са екологични. Техните действия издават, че се опитват да пробутат швейцарска фирма, която да построи 15-километровото съоръжение - още през 2013 година идейният проект за тунела бе възложен на консорциума със швейцарско участие „Виа План - Амберг”.
Информацията за лобиране на „Зелените” се потвърди в петък, 4 декември, когато сигналът им бе подкрепен именно от Швейцария. Представителите на алпийската държава настояха да бъде отворено така нареченото досие за проекта на АМ „Струма” през Кресненското дефиле, като така се тръгва към най-лошия вариант - стартиране на нов мониторинг, който фатално ще забави лот 3.2 на магистралата.
Постоянният комитет не се съобрази изцяло с искането на „Зелените”, подкрепено освен от Швейцария, и от Чехия и Исландия.
Вместо това комитетът се въздържа от окончателно произнасяне по случая. Причината - в момента се извършва оценка за въздействието на околната среда (ОВОС) на новия проект, който ще замени 15-километровия тунел. Самото изграждане на виадуктите и късите тунели още било далеч във времето и нищо не можело да се каже. Такова становище е изказал и официалният представител на Европейската комисия, участвал в заседанието на комитета.
Крайното решение ще бъде взето съвместно с ЕК на следващата годишна среща, която ще се проведе в края на 2016 г. /БЛИЦ