На 1- ви октомври отбелязваме международния ден на кафето- продукт, наситен с много вкус и аромат и любим на мнозина.
Смята се, че 70 процента. общото производство на кафе в света, което е една от най-консумираните напитки (приблизително 42,6 литра на човек годишно, включително 12,6 литра печено кафе и 30 литра разтворимо кафе, със средна консумация на кафе на човек в света е около 0, 9 кг), се изнася. Въпреки това, през първите девет месеца на сезона за кафе 2019/2020 (от октомври 2019 г. до юни 2020 г.) износът на кафе е намалял с 5,1%. до 95,36 милиона торби в сравнение със 100,46 милиона торби за същия период на сезон 2018/2019. По-голямата част от кафето все още се изнася като зелено кафе, което представлява 90,4% от общото количество. всички кафе на зърна изпратени.
Предвижда се производството да намалее през сезон 2020/2021 за трима от първите пет производители в Централна Америка (Бразилия, Хондурас) и Мексико. Ниските цени и ограниченото предлагане на работна ръка отблъснаха фермерите от събирането на кафе, но се очаква увеличение на реколтата в Коста Рика и Колумбия благодарение на благоприятното време и по-големите валежи, казва Каролина Залуска, анализатор на Food & Agri в BNP Paribas Bank.
Най-големите страни производителки и износителки през 2019 г. са Бразилия (4,5 млрд. USD), Виетнам (2,4 млрд. USD) и Колумбия (2,3 млрд. USD), докато най-големите страни вносителки са САЩ (5 8 милиарда щатски долара), Германия (3,2 милиарда щатски долара) и Франция (2,7 милиарда щатски долара и световното производство на кафе през сезон 2019/2020 възлиза на 169,34 милиона торбички, с 2,2% по-малко в сравнение със съответните Година по-рано производството на арабика намалява с 5% до 95,99 милиона торби, докато производството на робуста се увеличава с 1,9% до 73,36 милиона торби.
През последните години увеличението на стойността на продажбите на кафе се дължи на сектора HoReCa (кафенета, ресторанти), което е особено важно за този сегмент. Поради предефинирането на консумацията на кафе, от бърза консумация до търсене на специални вкусови усещания, това доведе до премимизация на пазара на кафе и увеличение на цените на дребно.
Пандемията предизвика безпрецедентен шок на търсенето и предлагането на световния пазар на кафе. От март 2020 г. цените на кафето са много колебливи, главно в резултат на смущения във веригата на доставки. Първоначалният скок беше последван от спад, който може да предвещава вероятно спад в търсенето на кафе в резултат от затварянето на HoReCa, последван от рецесията, която сега засяга много страни вносители на кафе. Поради мерки за социално дистанциране и блокада, се наблюдава преминаване от местно потребление (например в ресторанти, столове, кафенета и барове) към продажба и доставка до дома. На свой ред, увеличената консумация на кафе у дома помогна да се ограничи спадът в търсенето, но през втората половина на кафе-годината пазарът се бори с натиска, произтичащ от забавянето на глобалната икономика и ограниченото възстановяване на потреблението извън дома – добави Каролина Залуска.
Според Euromonitor International, най-големият пазар на кафе в света в САЩ, се очаква продажбите в специализирани кафенета и чайници да спаднат с почти 11% през 2020 г. В Китай се очаква вторият по големина пазар на кафе в света че ръстът на продажбите ще спадне от малко над 40 процента. до само 1,6 процента./agrozona.bg
В допълнение към прекъсванията на веригата на доставки и намаленото търсене, пандемията COVID-19 може да има дълбоко дългосрочно въздействие върху устойчивостта на световната верига за доставки на кафе, поради нейното отрицателно въздействие върху производителите на кафе.
С намаляване на доходите, влошаването на бедността сред производителите на кафе вероятно ще се увеличи. Фермите, борещи се с несигурност и намаляващи доходи, могат да намалят инвестициите в устойчиво производство и устойчивост на изменението на климата – добавя Каролина Залуска.
Загрижеността относно временните ограничения на доставките, както се вижда от по-ниското производство и по-ниския износ от някои страни, особено производителите на Арабика, подкрепя настоящото увеличение на цените. Световните цени на кафето започнаха да растат от юли след тримесечен спад.
Любопитно: Има два основни вида кафе в международно обращение: Арабика (най-старият вид, първоначално отглеждан в Етиопия) и Робуста (корените му са в страни, разположени в централната и западната Африка на юг от Сахара). Кафето е плод и расте от тропическия тропик до тропическия козирог. Това е и най-сложният сензорен хранителен продукт в света с много вкусове, вкл. ядки, карамел, подправки, цитрусови плодове, нотки на касис и ревен и много други.