Държавата обяви поръчка за най-дългия тунел на магистрала в страната – този при Кресненското дефиле на "Струма", като прогнозната цена е 250 млн. лв, съобщи Капитал Daily. Изданието отбелязва, че това е една от най-големите пътни поръчки за тази година, а вероятно и за следващата. Тунелът "Железница" е част от проекта за 17-километровата отсечка на "Струма" от Благоевград до Крупник" Дълъг е 2 км, но поръчката включва и 2.46 км открит път и съоръжения. Срокът за изграждането е близо 4 години. Финансирането ще бъде осигурено от европейската програма "Транспорт" и от държавния бюджет.
Трасето през Кресна още не е окончателно известно, след като държавата вече се отказа от проекта за рекордно дългия 13-километров тунел. Държавната компания НКСИП е решила да го раздели на две, защото проектирането на пътната част е изисквало 9 месеца по-малко, отколкото на тунелната.
Лотът е разделен на два етапа, като за първия с дължина 12.54 км вече има избран изпълнител – обединение "АМ Струма 3.1", в което влизат благоевградската "Агромах", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой" и "Алве консулт" (виж карето). Те спечелиха търга с максимален брой точки на техническата оферта и цена от 139 млн. лв. без ДДС, която при непредвидени обстоятелства не може да надвиши 155 млн. лв. без ДДС.
"Първо, искахме да пуснем по-бързо пътната част, второ, стойността на целия проект щеше да е много висока, както и изискванията към кандидатите. Не всеки е специализирал и има опит в тунелно строителство", заяви председателят на управителния съвет на НКСИП Асен Антов. Ако целият участък – път с тунел, беше пуснат в рамките на една процедура, изпълнителят можеше да е съвсем друга компания или обединение с опит в тунелното строителство, а общата стойност на поръчката - около 400 млн. лв. Преди година държавата обявяваше като очаквана стойност на тунела сума от 200 млн. лв.
Тунелът преди с. Железница ще е на почти същото място като съществуващия тунел на път Е79, само че на няколкостотин метра навътре в скалния масив. Освен него изпълнителят ще трябва да изгради и мост над р. Струма, надлез над пътя Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над пътя Симитли – Благоевград.
Според експерти от пътния бранш цената за съоръжението може и да реалистична, тъй като досега толкова дълъг тунел, който да отговаря на съвременните европейски норми, не се е изграждал. /БЛИЦ