Обявеното извънредно положение и наложените ограничителни мерки заради разпространението на COVID-19 доведоха до промяна в бизнес средата и до нарастване на социалните нужди в обществото. Социалните предприятия са предимно микробизнеси, които функционират на границата и на двете сфери – бизнес и социална. Поради това последиците на кризата се отразяват на начина им на функциониране в средносрочен и дългосрочен план.
В същото време, именно социалното предприемачество е призовано да предложи устойчиви решения за справяне с проблеми от обществено значение, повечето от които съществуващи и преди кризата, но задълбочили се в следствие от нея.
Оздравителната програма цели:
Оздравителната програма е адаптираният вариант на деветгодишната програма на БЦНП „Предприемачество за нестопански организации“, който ще се реализира през 2020 г. Компактна, фокусирана и интензивна подкрепа, която да адресира конкретните нужди на всяко социално предприятие-участник с оглед на плановете му за развитие в условията на криза.
През април 2020 г. БЦНП инициира създаването на ФОНД: Социални предприятия, който се реализира с подкрепата на фондация "Америка за България", УниКредит Булбанк, TELUS International Europe и Аксенчър България. За да отговорим на необходимостта от бързи действия и новите нужди, развихме подкрепата си за социалните предприятия в три направления:
„Благодарим на нашите колеги от Български център за нестопанско право, които с тази прекрасна инициатива да подкрепят социалните бизнеси отново проявяват загриженост към нас. Същата загриженост, която проявиха и миналата година, когато ни помогнаха да стартираме това социално предприятие – малко бистро, с 12 седящи места, в което осигуряваме защитена заетост на хора в уязвима ситуация.“ – Цветомир Думанов от Каритас София. Социалното предприятие на Каритас София - Бистро Каристо е част от Спасителната програма SAVE the SAVIORS.
В Оздравителната програма автоматично право на участие имат организациите финалисти в конкурса „Най-добър бизнес план на НПО“ 2020.
До 15 граждански организации в обществена полза, които имат опит в развиването на социално предприемачество или искат да стартират такава дейност в момента, ще се включат в програмата. С всяка организация ще работи определен екип от ментори (експерти в различни сфери: финансово планиране и продажби, маркетинг и реклама, организационно-правни въпроси). В рамките на три месеца (юни-август) организацията ще има периодични срещи с екипа ментори. Всяка среща включва индивидуални сесии с отделните ментори за поставяне на цели и определяне на задачи за постигането им. През целия период организациите ще получават конкретни съвети и ексепртна подкрепа от менторите за постигане на напредък.
След интензивното менторство организациите ще разполагат с един месец (до 10 септември), в който да подготвят бизнес план и представяне на идеята си пред журито. В края на септември журито в състав от представители на партньорите в програмата и медии ще определят най-добрите идеи и финансовата подкрепа, която да получат за реализирането им. Общият размер на фонда, който ще бъде разпределен, ще бъде обявен през септември взависимост от присъединилите се към програмата партньори.
ngobg.info