Въвеждането на тол таксите за тежкотоварните камиони ще изравни силите между железопътния и шосейния транспорт. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски пред депутатите от транспортната комисия. В момента ситуацията е в сериозен ущърб за БДЖ, тъй като за жп транспорта от 2002 г. е въведена тол система, докато за шосетата все още работи винетната и така те получават сериозно предимство пред влаковия превоз.
"За един тежкотоварен камион е достатъчно да си закупи винетка, която в най-лошия случай струва 1500 лв. Срещу тази сума той може да уврежда пътната инфраструктура цяла година. В същото време приходите от винетки, които отиват в Агенция "Пътна инфраструктура”, не стигат за покриване на годишните разходи за поддръжка на шосетата, а за инвестиции и развитието им съвсем не остава нищо”, обясни Московски.
В същото време от 2002 г. насам при железопътния транспорт е въведена тол система. Там за товарните влакове се плаща на тон/километър, а при пътническите превози – на влак/километър. По този начин жп транспортът става непривлекателен за превоз на стоки и това е една от причините секторът да е в лошо състояние, обясни Московски.
В подкрепа на думите му се изказа и зам.-генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура” Христо Алексиев. Заради тол системата в жп транспорта в момента превозването на 1000 тона товар между сръбската и турската граница струва 2 пъти по-скъпо отколкото същото количество стока да се транспортира с ТИР-ове, обясни той. "Ако се въведе тол системата за шосетата, съм убеден, че железниците ще станат много атрактивни и конкурентни”, категоричен бе Ивайло Московски./ inews.bg