Търсене на
контакти на фирми
 

Продължава турският рекет за тировете ни

Продължава турският рекет за тировете ни

Повече от две години продължават сериозните проблеми на българските автомобилни превозвачи на турската граница. Това заяви за "Стандарт" Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и член на УС на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (AEBTRI).Родните фирми за международен автомобилен превоз на товари продължават да търпят огромни загуби заради ограничения, налагани им от турските власти, допълни Столарски. Проблемите са същите, каквито бяха и преди две години и които тогава предизвикаха блокиране на българо-турската граница от нашите автомобилни превозвачи.

Турските власти продължават да допускат на тяхна територия само камиони с до 500 литра гориво, което принуждава тези, които правят курсове до азиатската част, да зареждат в Турция, където дизелът е доста по-скъп. В същото време всеки турски камион влиза у нас с неограничено количество гориво. Продължават и опитите на турските власти необосновано да заставят нашите камиони да чакат на границата по цели дни заради измислени времеви ограничения за превоз между територията на Турция и европейски страни, членове на ЕС.

Създавайки проблеми на нашите превозвачи, турските власти изкуствено източват дадените ни от тях квоти разрешителни, с което на практика запазват собствения си пазар, смята Столарски. Всички опити за решаване на спорните въпроси удариха на камък, при преговорите всичко се решава устно, само на една "честна дума", след което проблемите за нашите превозвачи продължават, коментира Столарски. Поради това Турция всячески се старае да бави съгласуването на новата двустранна спогодба, като и сега взаимоотношенията се регулират от архаичната Спогодба за международни превози на пътници и стоки по шосе, подписана на 16 април 1977 г., коментира още Миролюб Столарски. Затова и либерализирането на режима на автомобилните превози между България и Турция е най-важният за автомобилните ни компании.

Крайно време е да се реши и проблемът с връщането на ДДС на турските превозвачи от зареденото у нас гориво, коментира още Столарски. Ако това стане, в бюджета на България ще влизат около 160 млн. лв. годишно, посочи той. От години турските камиони и автобуси зареждат дизел само в турската безмитна зона и преминават през България, без да спират по нашите бензиностанции.

Ако започнем да връщаме ДДС-то, дизелът ще стане за турските превозвачи по-евтин от техния и те ще започнат да пълнят резервоарите си тук, обясни Столарски. Така само от акциза, който се начислява върху дизела, в българския бюджет ще влизат около 160 млн. лева годишно. Сумата е изчислена на база преминаващия през наша територия средногодишен трафик от 350 хил. турски тежки камиона, коментира Столарски.

На всички двустранни срещи за договаряне на квотите разрешителни за международни автомобилни превози участват експерти от нашето транспортно министерство, припомни Миролюб Столарски. Не ли странно тогава защо на границата тези разрешителни се контролират от служители на Агенция "Митници", които на практика не оказват необходимия контрол върху спазването на режима от чуждестранните, най-вече - турските автомобилни превозвачи, пита Столарски. Разполагаме с достатъчно факти, че при предаване на документите си турският превозвач намира начин да преодолее контрола на нашите митнически власти, като, примерно, поставя в тях някаква банкнота евро и нашият митничар ги прибира, без да гледа има ли разрешително, валидно ли е то и т.н., а го пропуска безпрепятствено, обяснява Столарски. Поради това никой реално не контролира турския тежкотоварен автомобилен трафик през България. Именно това е и причината за тоталното разминаване между данните за броя на преминалите през наша територия турски автомобили, представен от Агенция "Митници" и от ГКПП. Нещо повече - прави впечатление, че през последните години турският товарен автомобилен трафик през България се увеличава, а количеството български разрешителни, ползвани от турските превозвачи, намалява. Как става този номер, пита Миролюб Столарски и очаква конкретни отговори от изпълнителната власт на насрочената за 7 април национална дискусия "Да! На българската икономика".

Превозвачите питат:

1. Какви действия са предприети от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения за разрешаване на проблема с турските разрешителни и кога ще бъде либерализиран режимът на автомобилните превози между двете държави?
2. Какви действия са предприети във връзка с възстановяване на ДДС на турските превозвачи за заредено гориво на територията Република България?
3. Защо контролът върху разрешителните се извършва от Агенция "Митници", а не от транспортното министерство и защо митническите служители тенденциозно задържат автомобилите на българските превозвачи, извършвайки необосновани и незаконосъобразни проверки на документи, които не се изискват по закон?

 

Прибави коментар

   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави