Изкупната цена на млякото е паднала до 50 стотинки за литър, което на практика е по-малко от половин литър бутилирана минерална вода, алармираха млекопроизводители, цитирани от „Монитор”.От ноември досега цената на суровото мляко е намалена с 35 %, а в същото време няма никаква промяна в етикетите на млечните продукти в търговската мрежа, изчислява Танчо Колев, председател на Националното сдружение на млеко- и месопреработвателите.
Освен това в страната влиза суровина за преработвателните предприятия на ниски стойности. В момента у нас се прави импорт на сурово прясно мляко предимно от Полша, Унгария, Германия и Румъния, съобщи Симеон Присадашки, зам.-председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Цената на суровото мляко при северните ни съседи е от 21 до 25 цента. В другите страни обаче има субсидии, припомни Присадашки, и тамошните фермери получават значително повече средства, отколкото нашите. В тази ситуация има опасност някои по-малки производители да зарежат този бизнес, докато големите нямат избор, смята производителят. В дългосрочен план върви окрупняване на фермите и това е световна тенденция.
За стопаните обаче предстои най-тежкият период - лятото, когато имаме свръхпроизводство, към което трябва да добавим свободния пазар на мляко. Освен това от 1 април отпадат млечните квоти в Европейския съюз, макар че това няма да донесе особена промяна в българския пазар поне в началото.
Само едно обстоятелство помага малко на производителите, които изнасят сега в „доларови” страни. Високият курс на щатската валута им помага да получат добра цена за продуктите си.
В нашата магазинна мрежа обаче е пълно с млечни продукти от другите страни в общността. Защо има кашкавал, произведен в Полша, и дали той отговаря на изискванията за този продукт, пита производителят. Български кашкавал и сирене все пак се продават в Западна Европа, но нашите износители разчитат предимно на хората от балканските страни, живеещи там.
Няма да можем да го научим германеца да яде бяло саламурено сирене, категоричен е бизнесменът, който реализира част от продукцията си в Германия. В същото време пазарът се разширява заради големия брой емигранти от Балканите.