Европейската комисия може да наложи максимална санкция на България за възлагането на поръчката за изграждането на лот 2 (Дупница - Благоевград) от автомагистрала "Струма". Това се разбира от писмо от дирекция "Регионална политика" до Министерството на транспорта. Най-вероятната причина за наложената корекция е ограничително изискване в самата поръчка за доказването на опит. В поръчката се казва, че от изпълнителя се иска да е изпълнил договор за ново строителство или реконструкция на магистрали или пътища с носимоспособност на пътната конструкция от 11.5 тона на ос, с обща дължина минимум 30 км, с приравнен габарит Г10.50 метра.Проблемът е, че когато кандидатът е обединение, се иска всеки един от членовете на консорциума да е изпълнил по един такъв договор. Възможно е в условията одиторите да са открили и други проблемни моменти, съобщава "Капитал".
Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за "Струма" е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.
Според шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров тази санкция ще бъде оспорена и до налагането й няма да се стигне.
Докладът на ЕК наистина е предварителен и е изпратен до София за коментари.
По време на търга за лот 2 на "Струма" значителен брой кандидати подадоха документи и бяха пресети на първия етап по опит и обороти, като осем бяха допуснати до втори етап. Австрийската Strabag се отказа, гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта, а три бяха отстранени заради технически пропуски. Печелившата оферта бе на консорциум "Струма лот 2", в който влизат "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa.
Ако българските власти докажат, че ефектът от ограничителните условия не е повлиял съществено и не е отблъснал много кандидати, то е възможно цялата санкция да отпадне или поне да бъде намалена./